Zkroťte kopřivy. Ze žahavek se stanou mimořádné pomocnice pro vaše zdraví

Kopřiva, kopřivy, zelené byliny
Kopřiva, kopřivy, zelené byliny

Každé malé dítě zná kopřivu. Je to zřejmě tím, že popálí dřív, než si s ní začneme tykat. Najít si cestu k této netykavce je však velmi dobré a zdraví nadmíru prospěšné. Kopřivy patří mezi tradiční součásti jarních posilovacích kúr.

První věc, kterou můžeme udělat pro posílení odolnosti tolik zkoušené dlouhou zimou, je jít si natrhat první jarní výhonky kopřiv. Ty se objevují velmi brzy od časného jara až do pozdního května, kdy se kopřiva dostává do květu. Bylináři potvrzují, že v této době má sbírání rostliny největší blahodárný efekt.

Kopřiva roste téměř všude, zvláště pak na různých rumištích, bývalých zemědělských půdách, kolem potoků a řek. Je spolehlivým indikátorem znečištění splachy z polí přehnojených dusíkatými hnojivy podobně jako bez. Na sběr vyhledávejte místa, kde kopřiva neroste překotně a pokud možno ne ve výrazném stínu.

Podávání kopřivy může být dlouhodobé, ne však trvalé, a lze ji míchat i libovolně s dalšími bylinami. Je bezpečná. Nejsou známé vedlejší účinky a kontraindikace, snad jen alergie na kopřivy, ačkoli kopřiva sama proti alergiím posiluje a má protialergické účinky.

Povzbudí odolnost a maximálně posílí organismus

Když naši předci využívali rostliny a byliny k léčebným účelům, tak sledovali, jak rostlina vypadá a jak se chová. U kopřivy pozorujeme naprostou nezdolnost a žádné lidské pokusy ji vymýtit zřejmě nezabrání jejímu dalšímu růstu. Snad pro naše dobro. Tímto nám rostlina dává najevo, že se můžeme spolehnout na to, že v nás povzbudí odolnost a maximálně posílí organismus.

Obsahuje hodně chlorofylu, který se z rostliny také průmyslově izoluje. Chlorofyl má protizánětlivé účinky, pomáhá při hojení ran. Všimněte si, jak je rostlina i po zalití horkou vodou a louhování stále krásně zelená. To je příznivě působící chlorofyl.

Kopřivový čaj

Bylinu z čajových nálevů proto nemusíme vyhazovat a ze spařených listů lze připravovat skvělý špenát nebo listy přidávat do vaječných, masových či luštěninových směsí jako bylinné koření. Mladé kopřivové listy obsahují velké množství vitaminu C a značně vysoký je i obsah minerálních látek.

Z minulé žahavky se stane zcela mimořádná pomocnice. Povzbuzuje metabolismus a všechny fyziologické funkce, podporuje tvorbu červených krvinek, působí protiskleroticky. Je to skvělé tonikum pro kardiaky i diabetiky, stimuluje činnost slinivky, působí proti průjmům, proti virům, zejména proti chřipkám, podporuje hojení ran, ovlivňuje funkci vaječníků, podporuje léčbu bronchiálního astmatu, působí antirevmaticky, zlepšuje prokrvení vnitřních orgánů.

Připravte si nálev nebo odvar

Při samostatném podávání můžeme volit jemněji působící nálev nebo razantněji působící odvar. Pro první variantu omyté kopřivy zalijeme horkou vodou a necháme louhovat, pro druhou na mírném plameni vaříme 10 až 15 minut, necháme louhovat a následně přecedíme.

Denně, v době jarní sezóny, vypijeme půl litru kopřivového čaje. Kúru doporučuji opakovat v době podzimní, kdy se po sečení trávy objevují nové mladé výhonky kopřiv. Za toxické lze považovat pouze čerstvé kopřivy, kdy působí koncentrovaně jed způsobující pálení. Ten se však usušením nebo jinou úpravou ztrácí.

Jemný odvar z kopřiv

50 gramů malých čerstvých lístků kopřivy dáme do 1 litru studené vody. Pomalu zahříváme a pak 3 až 5 minut na velmi mírném plameni vaříme. Necháme 15 minut louhovat a přecedíme. Pijeme po šálcích během celého dne.

Spustit audio

Související