Ovoce a zelenina oranžové barvy chrání ženské i mužské rozmnožovací orgány

Oranžové ovoce a zelenina, meruňky, pomeranč, paprika, mrkev, zdravá strava, dieta. Ilustrační foto
Oranžové ovoce a zelenina, meruňky, pomeranč, paprika, mrkev, zdravá strava, dieta. Ilustrační foto

Lidský reprodukční systém je zodpovědný za růst a tvorbu. Je reprezentovaný oranžovou barvou a představuje také koloběh. Zodpovědný růst buněk je potřebný v každém věku, protože 50 triliónů buněk našeho organismu se neustále obměňuje.

Oranžová ovlivňuje potíže s rakovinou dělohy, vaječníků, děložního čípku a prsu, potíže s menstruací, jako jsou křeče, premenstruační syndrom, nepravidelné krvácení. U mužů jde o rakovinu varlat a prostaty, také o neplodnost a sexuálně přenosné nemoci, které ovlivňují obě pohlaví.

Rostlinná strava oranžové barvy je bohatým zdrojem beta-karotenu, oranžového pigmentu a dalších látek, které mají velkou antioxidační sílu. Zabraňují poškození buněk, a to včetně těch, které tvoří tkáně reprodukčního systému.

Konzumace beta-karotenu pomáhá chránit kvalitu spermatu, který je negativně ovlivněn oxidativním stresem. U žen podporuje funkci vaječníků a syntézu progesteronu, také hraje roli v úspěšném procesu oplodnění.

Bohaté na beta-karoten, vitamíny A a C a další prospěné látky jsou meruňky. Také pomeranče dodají lidskému tělu značné množství vitamínu C a beta-karoten.

Kantalupský meloun je napěchovaný rostlinnými antioxidanty a také je bohatým zdrojem beta-karotenu. Naříznutý meloun ale nenecháváme při pokojové teplotě déle než dvě hodiny, protože pak se vysoce zvyšuje riziko napadení mikroorganismy.

Prospěšné karotenoidy, flavonoidy a vitamin C najdeme také v papáje. Při koupi preferujeme větší plody z Kanárských ostrovů před havajskými, které jsou kontaminované geneticky modifikovanými organismy.

Rodina oranžového ovoce je ale ještě širší. Hodí se do jídelníčku zařazovat i další sytě oranžové plody nebo potraviny s výrazně žlutými tóny, jako jsou manga, nektarinky, broskve, mučenky, ale také kumquaty, mandarinky, kaki. Zajímavým zpestřením jídelníčku mohou být syté dužiny kaktusového fíku.

Nejznámějším zástupcem oranžové zeleniny je mrkev, jejíž konzumací zvýšíme účinnost prevence proti rakovině. Oranžové papriky jsou bohaté na řadu antioxidačních sloučenin, totéž platí o dýních a jejich semínkách.

Sladké brambory patří mezi vůbec nejbohatší zdroje beta-karotenu mezi rostlinnou stravou. Na zemi je také k nalezení zhruba 200 různých odrůd jamů, které se konzumují v hojné míře podobně jako brambory.

Spustit audio

Související