Červená je dobrá pro zdraví. Plody této barvy podporují krevní oběh a imunitní systém

Červené ovoce, jahoda, malina, třešeň, letní plody, sklizeň, úroda, zahrada. Ilustrační foto
Červené ovoce, jahoda, malina, třešeň, letní plody, sklizeň, úroda, zahrada. Ilustrační foto

Červené plodiny mají barvu krve a také skutečně silně podporují oběhový systém. Předchází srdečně-cévním nemocem a zlepší krevní obraz. Pomáhají také imunitnímu systému.

Pokud je imunitní systém zdravý, chrání nás před běžnými nemocemi jako chřipka nebo nachlazení, ale i před chronickými chorobami jako diabetes 2. typu, neurodegenerativními a srdečně-cévními nemocemi a rakovinou.

Existuje několik způsobů, kterými nás imunitní systém udržuje zdravými. Jedním z nich je antioxidační ochrana neutralizující volné radikály, které běžně v těle vznikají. Pokud jejich produkce převažuje nad kapacitou organismu je neutralizovat, dochází k takzvanému oxidativnímu stresu, buněčnému poškození a chronickému zánětu, z něhož mohou vznikat chronické nemoci. Dieta bohatá na antioxidanty proto posiluje imunitní systém.

Brusinky

Mezi silné antioxidanty patří vitaminy C a E, beta-karoten a mnoho různorodých polyfenolů, například lykopen. Ten propůjčuje červenému ovoci a zelenině výrazné zabarvení.

Prospěšné látky najdeme v jahodách, stejně jako v třešních a malinách, které povzbuzují činnost mozku a srdce. Brusinky zvyšují celkovou antioxidační kapacitu a redukují riziko oxidativního stresu, prospívají srdci a jsou užitečné proti infekcím močového traktu.

Červené pomeranče obsahují látku snižující riziko rakoviny plic. Růžový grapefruit je bohatý na vitamin C, podporuje imunitní systém a redukuje běžné příznaky nachlazení a brání šíření zánětu. Citrusové plody vydají více prospěšné šťávy, pokud je uchováváme při pokojové teplotě.

Maliny je vhodné vyhledávat v biokvalitě, protože patří mezi hodně chemicky ošetřované ovoce. Jejich konzumace však stojí za to, protože mohou být správnou prevencí před vznikem onkologických chorob. Jahody zlepšují poznávací funkce a podporují antioxidační procesy v těle.

Zdraví prospěšné látky dodá tělu i vodní meloun, červené hrušky nebo červená jablka, která zlepšují rovnováhu bakterií v zažívacím traktu, čímž prospívají imunitnímu systému.

I rodina zeleniny má mnoho červených zástupců. Červená řepa je známá pro podporu detoxikace organismu, silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Červené papriky jsou bohaté na vitamin C a látky snižující riziko srdečních nemocí, očních potíží a diabetu. Červené zelí může pomoci předejít diabetu 2. typu a také snížit riziko srdečně-cévních nemocí a rakoviny.

Červená cibule je bohatým zdrojem mocných antioxidantů, ale měla by se skladovat mimo brambory, jinak se rychleji kazí. Prospěšné pro organismus jsou i červené brambory nebo rajčata, mimo jiné bohatá na lykopen, který je silně protinádorově působící živinou. Nezapomínejte také na červeně a purpurově zabarvené druhy salátů.

Spustit audio

Související