Červená je dobrá pro zdraví. Plody této barvy podporují krevní oběh a imunitní systém

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Červené ovoce, jahoda, malina, třešeň, letní plody, sklizeň, úroda, zahrada. Ilustrační foto

Červené plodiny mají barvu krve a také skutečně silně podporují oběhový systém. Předchází srdečně-cévním nemocem a zlepší krevní obraz. Pomáhají také imunitnímu systému.

Pokud je imunitní systém zdravý, chrání nás před běžnými nemocemi jako chřipka nebo nachlazení, ale i před chronickými chorobami jako diabetes 2. typu, neurodegenerativními a srdečně-cévními nemocemi a rakovinou.

Existuje několik způsobů, kterými nás imunitní systém udržuje zdravými. Jedním z nich je antioxidační ochrana neutralizující volné radikály, které běžně v těle vznikají. Pokud jejich produkce převažuje nad kapacitou organismu je neutralizovat, dochází k takzvanému oxidativnímu stresu, buněčnému poškození a chronickému zánětu, z něhož mohou vznikat chronické nemoci. Dieta bohatá na antioxidanty proto posiluje imunitní systém.

Brusinky

Mezi silné antioxidanty patří vitaminy C a E, beta-karoten a mnoho různorodých polyfenolů, například lykopen. Ten propůjčuje červenému ovoci a zelenině výrazné zabarvení.

Prospěšné látky najdeme v jahodách, stejně jako v třešních a malinách, které povzbuzují činnost mozku a srdce. Brusinky zvyšují celkovou antioxidační kapacitu a redukují riziko oxidativního stresu, prospívají srdci a jsou užitečné proti infekcím močového traktu.

Červené pomeranče obsahují látku snižující riziko rakoviny plic. Růžový grapefruit je bohatý na vitamin C, podporuje imunitní systém a redukuje běžné příznaky nachlazení a brání šíření zánětu. Citrusové plody vydají více prospěšné šťávy, pokud je uchováváme při pokojové teplotě.

Maliny je vhodné vyhledávat v biokvalitě, protože patří mezi hodně chemicky ošetřované ovoce. Jejich konzumace však stojí za to, protože mohou být správnou prevencí před vznikem onkologických chorob. Jahody zlepšují poznávací funkce a podporují antioxidační procesy v těle.

Zdraví prospěšné látky dodá tělu i vodní meloun, červené hrušky nebo červená jablka, která zlepšují rovnováhu bakterií v zažívacím traktu, čímž prospívají imunitnímu systému.

I rodina zeleniny má mnoho červených zástupců. Červená řepa je známá pro podporu detoxikace organismu, silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Červené papriky jsou bohaté na vitamin C a látky snižující riziko srdečních nemocí, očních potíží a diabetu. Červené zelí může pomoci předejít diabetu 2. typu a také snížit riziko srdečně-cévních nemocí a rakoviny.

Červená cibule je bohatým zdrojem mocných antioxidantů, ale měla by se skladovat mimo brambory, jinak se rychleji kazí. Prospěšné pro organismus jsou i červené brambory nebo rajčata, mimo jiné bohatá na lykopen, který je silně protinádorově působící živinou. Nezapomínejte také na červeně a purpurově zabarvené druhy salátů.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související