Na šumavskou trať z Vodňan přes Prachatice do Vimperka a Volar vyjel první vlak v říjnu 1893

Sdružené pošumavské dráhy
Region okolo šumavské Zlaté stezky zůstával v budování dopravní infrastruktury proti průmyslovějšímu okolí pozadu. Zatímco provoz na trati z Českých Budějovic do Plzně byl zahájen roku 1868, trať od Písku přes Prachatice do Volar byla téhož roku teprve zvažována.
V dalším desetiletí se však už jednalo o nutnost. Pro rychlé řešení se vyslovila města Vimperk, Volyně i Husinec. V Netolicích byl proto roku 1883 založen Výbor pro zřízení šumavské dráhy a na jaře 1885 vytvořeny plány k železničnímu spojení z Vodňan do Prachatic, s prodloužením do Vimperka a do Volar.
První slavnostní vlak vyjel 14. října 1893 z Číčenic, hned od druhého dne byla doprava pravidelná. Na přelomu století přepravovala vodňansko-prachatická trať okolo 10 tisíc pasažérů měsíčně.
Provoz zajišťovaly drážní akciové společnosti Vodňany – Prachatice a Strakonice – Vimperk, které se v březnu 1907 spojily do Sdružených pošumavských drah. Ty pak roku 1910 propojily železnicí Čechy s Bavorskem. Fungovaly až do postátnění tratí v roce 1925.
Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Aleš František Plávek.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.