Jedno kiwi zajistí denní dávku vitaminu C. Menší plody vypěstujete i na českých zahrádkách

Kiwi
Kiwi

S blížícím se příchodem sychravého počasí nutně potřebujeme vyzbrojit náš organismus dostatkem posilujícího vitaminu C. Ten se podílí na všech metabolických pochodech v těle.

Je také nepostradatelný pro imunitní ochranu, zdravá vaziva, pevné cévy a žíly, na tvorbu hormonů, zlepšuje vidění, pomáhá zvládat stresy a podporuje schopnost soustředění. A jak vitamin C získat? Přece z kiwi!

Zelená dužina kiwi je tak bohatá na vitamin C, že již jeden jediný plod je schopen nás zásobit denní dávkou tohoto potřebného vitaminu. Na gram ovoce připadá bezmála miligram vitaminu C. Kiwi tak patří mezi skutečné poklady rostlinné říše.

Ovoce pochází z údolí řeky Jang c´tiang v severní Číně, a proto se mu také původně říkalo čínský angrešt. Svému současnému názvu vděčí americkému dodavateli Normanu Sondagovi, který si všiml podoby s nelétavým novozélandským ptákem kivi. Nyní se kiwi pěstuje také v Evropě, zvláště Itálii, ale menší plody narostou i na českých zahrádkách.

Kiwi je rovněž bohaté na hořčík, draslík, vlákninu, vitaminy E a B. Obsahuje nezanedbatelné množství luteinu a zeaxantinu, což jsou složky nezbytné pro uchování zdraví našich očí. O luteinu je známo, že snižuje i riziko výskytu rakoviny a srdečních chorob.

Každodenní konzumace kiwi dále mimo jiné chrání DNA před poškozením. V zemi jeho původního výskytu je tradiční čínskou medicínou běžně doporučováno na potlačení rakoviny žaludku a prsu.

Kiwi navíc patří mezi ovoce méně zasažené chemizací a je k dostání téměř po celý rok. I při dlouhém skladování po sklizni si uchovává velké množství prospěšných látek. Aktivně přispívá k růstu kostí, urychluje přeměnu látkovou a tvorbu hormonů, stimuluje svalovou činnost, zpevňuje žíly, cévy i vaziva, snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Kiwi, salát, ovoce

Vzhledem k tomu, že vitamin C je citlivý na tepelnou úpravu, konzumujeme kiwi nejlépe v syrovém stavu, a to opravdu hojně.

Vánoční ovocný salát s kiwi

Na 4 porce nakrájíme 4 oloupaná kiwi, 1 oloupané mango, 1 oloupanou papáju, 8 oloupaných liči, 1 nakrájený ananas, dužninu ze 4 plodů mučenky. Ovoce smícháme ve velké míse. Necháme hodinu odstát. Promícháme a podáváme.

Spustit audio

Související