Doplňky ke grilovanému masu – salsa, dipy, cibulové čatní, bylinkové máslo

Šťavnaté maso z grilu patří v létě k nejoblíbenějším pokrmům. Čím ale maso na talíři doplnit? Petr Stupka nabízí několik tipů. Inspirujte se jeho nápady, ale nebojte se zapojit vlastní fantazii. Díky ní si totiž můžete grilování opravdu užít.

Zeleninová salsa

Připravíte ji ze směsi drobně nakrájených paprik, cibule a okurek spojených trochou drcených rajčat. Ideální je zeleninu nejprve krátce osmahnout na troše olivového oleje a poté přidat tomatovou drť.

Směs ochuťte solí, trochou chilli omáčky a směsí paprikového koření. Poté vychlaďte. Před podáváním přidejte cibulovou nať nebo pažitku.

Dipy z kysané smetany

Velmi snadná je křenová variace. Do smetany stačí přimíchat nakládaný křen, trochu soli a pepře a máte skvělý doplněk k rybám i masu. Vše můžete ještě zjemnit nastrouhanými jablky nebo ozvláštnit francouzskou hořčicí.

Chuťově zajímavý dip připravíte z kysané smetany s najemno nastrouhaným čerstvým zázvorem a meruňkovou zavařeninou. Kysanou smetanu nezapomeňte trochu osolit, případně přidejte posekaný čerstvý koriandr.

Vynikající je také dip z kysané smetany s trochou medu, citronové šťávy a pár kapkami chilli omáčky.

Nejklasičtější je máslo bylinkové, které připravíte z nasekané směsi bylinek, soli a prolisovaného česneku.

Bylinková ochucená másla

Skvělý doplněk ke grilovanému masu a zelenině je ochucené máslo, které se na horkém jídle rozpustí a chuť zjemní a ozvláštní. Do rozměklého másla stačí zašlehat trochu hořčice a sardelové pasty nebo citronové šťávy a limetkové kůry, popřípadě jen směs čerstvě pomletých pepřů a trochu papriky.

Nejklasičtější je máslo bylinkové, které připravíte z nasekané směsi bylinek, soli a prolisovaného česneku. Důkladně promíchané máslo pak za pomoci alobalu stočte do válečku a nechte ztuhnout v lednici.

Cibulové čatní

Dostatek červené cibule nakrájejte a osmahněte na oleji spolu s třtinovým cukrem. Přidejte trochu posekaného čerstvého zázvoru. Až cukr při opékání zkaramelizuje, přidejte trochu strouhané předem vařené červené řepy, červeného vína, soli a perníkového koření. Vše krátce zaduste a nechte zchladnout.

autor: Petr Stupka

Související

  • Grilovací omáčka z červeného rybízu

    Rybíz je skvělým zdrojem vitaminu C a vlákniny a dobrým zdrojem vápníku, železa, draslíku a vitaminů A a B. Zkuste z něj připravit omáčku k masu podle Štěpánky Kutišové.

  • Grilované sardinky s česnekem a tymiánem

    Sardinky jsou dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin, bílkovin a vápníku. Tip, jak je připravit k obědu nebo večeři, nabízí Štěpánka Kutišová v pořadu Přírodní lékárna.

  • Sedm nejčastějších chyb při grilování

    Na grilovací nešvary se rozhodl na začátku letošní sezony poukázat Petr Stupka v Kuchařském čarování. Všeobecně připomněl některé problematické věci, které děláme.