V letošním vedru přibylo dopravních nehod, dva vozy ztratila i záchranka

9. říjen 2018

Letní sezóna i babí léto lámou na silnicích tragické rekordy. Jen o letošních prázdninách zemřelo v České republice při autohaváriích o osmnáct lidí víc než loni.

Ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marek Slabý se domnívá, že příčinu dramatického nárůstu nehodovosti budeme muset opravdu přičíst velkému vedru. „Extrémní teploty způsobují únavu, nepozornost, netrpělivost a mikrospánky. Je to větší zátěž pro řidiče a důsledky jsme viděli,“ říká.

Přitom počasí je už řadu měsíců stabilní, cestování obvykle nekomplikuje mokrá vozovka. „Jenže stabilní podmínky pohyb na silnicích ještě víc stimulují. Lákají k výletům, k cestám křížem krážem republikou. Po silnicích se pohybuje mnoho aut, doprava je přetížená. To vidím jako hlavní důvod dlouhodobě se zvyšujícího počtu nehod,“ komentuje Marek Slabý.

Situaci zhoršilo množství uzavírek

Řidiči aut i sanitek se navíc podle něj letos v létě potýkali s celou řadou překážek. „Nenašla se snad silnice, která by letos nebyla uzavřena. Ať jsme vyjeli jakýmkoli směrem, byla alespoň jedna uzávěra. Bloudění, spěch – to jsou další faktory, které snižují duševní komfort řidiče,“ připomíná.

Objížďky jsou komplikací i pro rychlou záchrannou službu. „Třeba Tábor se teď celý objíždí. Dojezd, který nám jindy trvá čtyři minuty, se prodlužuje na osm,“ popisuje ředitel jihočeské záchranky.

I záchranka letos patřila mezi oběti dopravních nehod. „Ztratili jsme dva vozy. Ani jeden ze střetů jsme nezavinili. Například na spojnici Českých Budějovic a Tábora došlo ke srážce s osobním automobilem, který předjížděl a záchranku přehlédl. Těžká zranění utrpěly naše sestřička a převážená pacientka. Další členové posádky byli zraněni středně a lehce. Všechno dobře dopadlo, ale sanita je na odpis,“ vypráví Marek Slabý.

Naštěstí už dnes tolik nevídáme tak fatální úrazy jako v době, kdy se nepoužívaly pásy a airbagy.
Marek Slabý

Nejvíc lidí na silnicích umírá na následky čelního střetu. „Naštěstí už dnes tolik nevídáme tak fatální úrazy jako v době, kdy se nepoužívaly pásy a airbagy. Ze starších škodovek jsme lidi vyprošťovali se ztrátovými poraněními, kdy přicházeli o končetiny, vyletěli na volant a do předního skla, takže docházelo k těžkým poraněním hrudníku,“ popisuje lékař.

Moderní konstrukce aut, bezpečnostní zóny a prvky snižují podle něj četnost drastických úrazů. Závažných a smrtelných zranění je ale pořád hodně.

Žena si zavolala záchranku, protože se jí zlomil gelový nehet

Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje

Už 21 let pracuje u Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Petra Minaříková. Původně chtěla být lékařkou, ale když se na medicínu nedostala, vystudovala obor záchranář a dnes toho rozhodně nelituje.

„Nejhorší úrazy jsou způsobeny prudkým zastavením a obrovskou silou, která tělo vymrští,“ připomíná. Upozorňuje i na to, že tragičtější následky může mít náhlé zpomalení pro lehké a křehké dítě. „Známe mnoho případů, kdy děti ze zadních sedaček při prudkém brždění proletěly do předního skla,“ popisuje.

Vysoká rychlost při nárazu je přímo úměrná následkům. Ze zkušeností záchranáře ale nezpůsobuje nejvíc nehod. „Osobně se domnívám, že dálnice, kde se jezdí rychle, jsou nejbezpečnější silnice. Než vznikla dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, byli jsme tam neustále u nějaké závažné dopravní nehody, zatímco na dálnici jsme teď velice ojediněle. Roli hraje i prostor a možnost bezpečného předjíždění,“ vrací se lékař k tématu přetížených silnic.  

Na závěr apeluje na to, abychom při řízení věnovali pozornost tomu, proč za volantem jsme. „Telefonujete-li v autě, pak s handsfree sadou. A pokud u toho ještě jíte a pijete kávu, tak se zároveň zkuste dívat dopředu a dávat pozor. A buďte na sebe na silnicích hodní,“ uzavírá.

Spustit audio

Související