Aplikace Záchranka usnadňuje přivolání rychlé pomoci

Dva roky fungování má za sebou mobilní aplikace Záchranka. V Česku má už přes půl milionu uživatelů a od dubna ji mohou čeští turisté využít i v Rakousku.

Aplikace funguje v chytrých telefonech s jakýmkoli operačním systémem. Podle zkušeností dispečera českobudějovické záchranky Jana Vávry výrazně urychlí hledání polohy člověka, který volá o pomoc.

Důležité ale je, aby ji už měl nainstalovanou a registrovanou. Pak je použití jednoduché. „Rozkliknete ikonku a zobrazí se červené tlačítko. Zmáčknutím se vytáčí linka 155 a souběžně s tím odchází přesná data,“ ukazuje mluvčí jihočeských záchranářů Petra Kafková.

Pomocí aplikace se na tísňovou linku dovolá průměrně 40 až 50 lidí denně v celé republice. Lidé si v ní navíc mohou vyplnit celý profil a poskytnout tak záchranářům více důležitých informací. „Mohou tam zadat třeba alergie nebo léky, které užívají, také kontakty na osoby blízké, s nimiž se pak záchranná služba může spojit,“ dodává Klára Majíčková, mluvčí neziskové organizace Záchranka, která aplikace provozuje.

Žena si zavolala záchranku, protože se jí zlomil gelový nehet

Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje

Už 21 let pracuje u Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Petra Minaříková. Původně chtěla být lékařkou, ale když se na medicínu nedostala, vystudovala obor záchranář a dnes toho rozhodně nelituje.

Vedoucí outdoorové prodejny v centru Českých Budějovic Petr Dvořák už bez kontaktů na záchranku do terénu nevyráží. „Doporučil bych to jednoznačně všem, protože si myslím, že to může zachránit život. Pokud se člověk dostane do nesnází, není třeba schopen vytočit číslo, ale tlačítko vždycky zmáčkne,“ říká.

Aplikace Záchranka je už také propojená s dispečinkem horské služby. „Ve stejný moment vyjíždí k zraněnému horská služba i záchranka,“ uvádí Klára Majíčková.

To potvrzuje prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb Marek Slabý. „V zimních měsících byla řada a řada pacientů, kteří se právě díky té aplikaci dočkali velmi rychle pomoci horské služby a následně zdravotnické záchranné služby,“ připomíná.

Aplikace přispěla k rychlejšímu výjezdu už u dvou tisíc případů, například i při jarní srážce vlaků na Českokrumlovsku. Díky přesné poloze mohl vrtulník přistát přímo na místě bez dlouhého hledání.

Spustit audio
autor: Martin Pokorný

Odebírat podcast

Související