Přetížené kamiony na dálnici D3 odhalí vysokorychlostní váhy zabudované ve vozovce

28. březen 2025 14:05

Největší audioportál na českém internetu

Instalace vysokorychlostních vah | Foto: Jan Kopřiva, Český rozhlas

Instalaci vysokorychlostních vah na dálnici D3 mezi Táborem a Soběslaví sledoval Jan Kopřiva

Novinka čeká řidiče kamionů na 92. kilometru dálnice D3 mezi Táborem a Soběslaví. Aniž by museli zastavovat, jejich vozidla zkontroluje speciální technologie – vysokorychlostní váhy zabudované přímo ve vozovce. Silničáři právě dokončují jejich instalaci, pak bude následovat testovací fáze. Ostré měření začne ještě před letní sezónou.

„Momentálně instalujeme senzory do vozovky ve směru na Prahu, v minulém týdnu už jsme naistalovali senzory ve směru na České Budějovice,“ uvádí projektový manažer ze společnosti SPEL Pavel Kubka.

Při instalaci vysokorychlostních vah je důležitá maximální přesnost. „Každý milimetr je znát. Pokud senzory budou nainstalované křivě nebo budou mít špatné rozteče, budou nám uvádět nesprávnou hmotnost a rychlost. Oboje je velmi důležité, protože při vyhodnocení přestupku musí být uvedena i rychlost,“ vysvětluje Pavel Kubka.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je výhodou, že se vysokorychlostní vážení obejde bez policie nebo celníků a zastavování vozidel. „V Evropě jsme suverénně první, kdo tuto technologii zavádí do praxe. Jedná se o senzory zabudované přímo v silničním povrchu, které měří tlakové zatížení projíždějících vozidel,“ uvádí.

„To znamená, že není nutné nikoho zastavovat a zpomalovat a také jsme schopni změřit všechna projíždějící vozidla. Naměřené hodnoty se automaticky předávají obcím s rozšířenou působností, které následně, pokud je to nutné, zahajují správní řízení a pokutují,“ dodává.

Čtěte také

Pokuty za překročení povolené váhy na D3 bude vybírat městský úřad v Soběslavi. Radnice kvůli tomu musí přijmout minimálně jednoho nového úředníka. „Na rovinu musím říct, že z toho žádnou velkou radost nemáme, protože my poneseme veškeré náklady na vyhodnocení těch přestupků, včetně případných řízení na vymáhání částek. Už máme zkušenosti s tím, že zvláště v případě cizinců je to velice komplikované. A jako město z toho máme jenom malou část, protože část dostává stát a část kraj,“ komentuje starosta za ODS Jindřich Bláha.

Cílem kontrol kamionů ale není podle Jana Rýdla vybírání pokut. „Chceme především předejít přetěžování kamionů, protože přetížené vozy výrazně poškozují povrch dálnic. Ideální by bylo, kdyby řidiči a dopravci dodržovali pravidla a technologie pak fungovala spíše jenom jako prevence,“ říká.

Ředitelství silnic a dálnic za instalaci a servis vysokorychlostních vah na dálnici D3 mezi Táborem a Soběslaví zaplatí přes 65 milionů korun.

autor: Jan Kopřiva

Související