Sleva nesmí být umělá. Novela zákona přispívá k ještě větší ochraně spotřebitele, vysvětluje ředitelka inspektorátu

16. leden 2023

Od 6. ledna 2023 je účinná novela Zákona o ochraně spotřebitele. Znamená to, že nakupující jsou lépe chráněni a mají právo na víc informací. Novela vychází z evropské legislativy, čímž se k sobě zákony v jednotlivých zemích Unie přibližují. Ředitelka Inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martina Střihavková ve vysílání Českého rozhlasu popsala hlavní změny.

„Spotřebitele asi nejvíc zajímá nová úprava týkající se slev. Tato novela by měla vést k transparentnímu uvádění slev u nabízeného zboží. Nemělo by už docházet k umělému navyšování cen, ze kterých je pak sleva počítána,“ říká Martina Střihavková. To znamená, že teď už se nemůže stát, že prodávající před slevou zboží zdraží, aby ho pak mohl se vší pompou zlevnit.

Martina Střihavková, ředitelka Inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu

Jakým způsobem chce zákon takové situace ošetřit? „Nově je podle zákona nutné, aby sleva byla počítána z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno ve lhůtě třiceti dnů před počátkem slevové akce,“ odpovídá ředitelka inspektorátu. Původní, referenční, srovnávací cena tedy musí být ta nejnižší za poslední měsíc.

Tak jako každá zákonná norma, má i novela Zákona o ochraně spotřebitele své výjimky. „Výjimkami jsou třeba potraviny nebo řezané květy, tedy zboží, které rychle podléhá zkáze, má krátkou dobu spotřeby. Výjimkou je také zboží, které má prodávající na pultech kratší dobu než oněch třicet dnů. V takovém případě se sleva odvíjí od nejnižší ceny, kterou zboží doposud mělo. Poslední výjimkou je kontinuální sleva, která se postupně zvyšuje, pak je referenční cenou ta před počátkem celé slevové posloupnosti,“ uvádí Martina Střihavková.

Spotřebitel by měl tyto informace najít přímo u zboží, nebo na něm. „Měla by tam být uvedena referenční cena, to znamená nejnižší za posledních třicet dnů, a ta by ideálně měla být přeškrtnutá. No, a potom cena akční, za kterou je teď výrobek nabízen,“ potvrzuje Martina Střihavková. Protože novela nabyla účinnosti 6. ledna, Česká obchodní inspekce už tyto popisky kontroluje.

Čtěte také

Vedle toho hlídá ČOI i prohřešky proti pravidlům slušného obchodu. „Například když je slevová akce tak dlouhodobá, že už se o žádnou akci nejedná, ale jde o prostý pokles cen. Akorát prodávající toho marketingově využije a deklaruje, že se o slevu jedná. Pak jde o klamavou informaci a nekalou obchodní praktiku,“ popisuje ředitelka.

Někdy prodávající podmiňuje slevu předložením zákaznické kartičky. Na to právo má, ale musí to dát spotřebiteli zřetelně najevo. „Záleží na tom, jak jsou informace spotřebiteli podány, zda nejsou příliš nenápadné, zavádějící, klamavé. Jestli nevytvořily u spotřebitele mylný dojem, aby ho nalákaly ke koupi. Pak by se také mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku,“ doplňuje Martina Střihavková s tím, že tyto situace je potřeba posuzovat případ od případu.

Na závěr ale varuje: „Byť se ten zákon snaží o to, aby výše slev byla maximálně transparentní a aby nedocházelo k navyšování cen, je důležité, aby si i spotřebitel všímal konečné ceny, za kterou výrobek kupuje. Aby pro něj nebylo jediným a prvotním hlediskem, jestli je zboží v akci. Je potřeba srovnávat koncovou cenu i s jinými prodejci, protože ti žádnou slevovou akci mít nemusejí, a přesto u nich zboží může být i levnější.“

Celý rozhovor s Martinou Střihavkovou o novinkách z České obchodní inspekce si poslechněte online.

Spustit audio

Související