Dárek koupený on-line můžete do 14 dnů vrátit. V období Vánoc nabízí některé obchody i delší lhůtu

19. prosinec 2022

Vánoční nákupy už možná máme z větší části za sebou. To ale neznamená, že starosti s dárky skončily. Může se stát, že se s dárkem netrefíme nebo třeba přijde poškozený. Co můžeme udělat a na co myslet dopředu?

Tomáš Smolík, ředitel úseku likvidace škod v D.A.S. pojišťovně právní ochrany, vysvětluje, že možnosti jsou dvě – vrácení, nebo reklamace zboží. Je mezi nimi docela rozdíl. „Pokud dárek není úplně ideální, míříme k vrácení zboží. Jestliže jsme si ho objednali on-line, pak není problém zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodů. To je to nejsnazší, co můžeme udělat,“ říká.

Někdo ale dárky kupuje dlouho dopředu. Ve chvíli, kdy je daruje, čtrnáctidenní lhůta dávno uplynula. „Řada e-shopů nabízí možnost vrácení zboží až po Vánocích. Záleží na konkrétním obchodě, konkrétním zboží a konkrétní prodejní akci a jejích podmínkách. Pohlídejte si tedy, aby bylo jasně řečeno, do kdy zboží můžete vrátit,“ radí Tomáš Smolík.

Pozor také na to, že vrácení do 14 dnů je možné jen při nákupu přes internet. „Jestliže jsme zboží koupili v kamenném obchodě, kde jsme si ho mohli prohlédnout, osahat, vyzkoušet, zkontrolovat, zákonná možnost bezpodmínečného vrácení neplatí. Pak už zase záleží jen na tom, jak se k tomu konkrétní prodejce postaví. Také tradiční obchody se snaží zákazníkům vycházet vstříc a nadstandardní možnost vrácení zboží připouštějí,“ dodává Tomáš Smolík.

Čtěte také

Vedle vrácení zboží a peněz někdy bývá nabízena výměna za zboží ve stejné cenové relaci, jinou velikost a podobně.

Reklamace je už jiný případ. „Zboží reklamujeme, pokud nemá kvalitu, kterou mělo mít. Typicky, že nefunguje, je poškozené a podobně,“ vysvětluje Tomáš Smolík.

K vrácení ani k reklamaci podle něj dnes už nepotřebujeme účtenku. „Žijeme v moderní elektronické době, a tak stačí potvrzení o bankovní platbě nebo platbě kartou, kde bude jasně identifikováno, že jsme platbu v konkrétní výši za dané zboží provedli. Starý úzus, že musíme mít u sebe účtenku nebo záruční list, to už je překonáno,“ popisuje.

Zbývá otázka, jak vše zařídit směrem k obdarovanému. „Myslet na čtrnáctidenní lhůtu a kupovat dárky těsně před Vánoci, to není ideální rada. Spíš se tedy dívat v těch obchodech, které nabízejí možnost vrácení třeba do prvního ledna. No, a s obdarovaným se domluvit, aby vám dal včas vědět, pokud mu dárek nevyhovuje, a vy jste ho mohli vrátit, nebo vyměnit,“ doporučuje Tomáš Smolík.

Celý rozhovor s Tomáš Smolíkem z D.A.S. pojišťovny právní ochrany o vracení a reklamacích dárků si poslechněte online.

Spustit audio

Související