Se současnou formou inkluze, která posílá do běžných tříd i problémové žáky, speciální pedagožka nesouhlasí

Rozhovor se speciální pedagožkou Martinou Hadačovou
Smyslové podněty i zvukové vjemy jsou klíčové při práci s hendikepovanými dětmi. Potvrzuje to speciální pedagožka Martina Hadačová, která už přes třicet let vyučuje žáky s těžkým kombinovaným postižením. Jak sama říká, i po tak dlouhé době ji tato práce stále baví a ohromně naplňuje. Letos navíc vydala knihu s mnoha metodickými příručkami.
„Nebráním se dalšímu vzdělávání, setkávám se s mnoha inspirativními lidmi. Je tam i určitá tvořivost. Velmi motivující je, když nám rodiče vypráví, jak se děti do školy těší,“ říká speciální pedagožka a také velká milovnice hudby.
Na otázku, jak si aktuálně stojí tuzemská speciální pedagogika, odpovídá ale kriticky. „Já osobně nesouhlasím s aktuálně nastavenou formou inkluze. Podle ní mají všechny děti možnost vzdělávat se v běžných školách, takže se nevyčleňují ani žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Inkluze má smysl u těch žáků, kteří jsou mentálně v pořádku, ale dneska se do toho začleňují i žáci s problémovým agresivním chováním. A to potom hodně komplikuje práci učitelkám,“ upozorňuje.
Podle Martiny Hadačové měla Česká republika dříve velmi propracovanou síť sociálního školství. Dnes jsou v tomto oboru naopak velké potíže s dětmi, které se chovají agresivně. „Jsou tam poruchy pozornosti nebo ADHD. U takového chování nedokážete nic předvídat a nikdy nevíte, jaká bude reakce. Zřejmě je to dnešní uchvátanou dobou a stresem,“ dodává.
Celý rozhovor se speciální pedagožkou Martinou Hadačovou si poslechněte online.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka

























