Se současnou formou inkluze, která posílá do běžných tříd i problémové žáky, speciální pedagožka nesouhlasí
Smyslové podněty i zvukové vjemy jsou klíčové při práci s hendikepovanými dětmi. Potvrzuje to speciální pedagožka Martina Hadačová, která už přes třicet let vyučuje žáky s těžkým kombinovaným postižením. Jak sama říká, i po tak dlouhé době ji tato práce stále baví a ohromně naplňuje. Letos navíc vydala knihu s mnoha metodickými příručkami.
„Nebráním se dalšímu vzdělávání, setkávám se s mnoha inspirativními lidmi. Je tam i určitá tvořivost. Velmi motivující je, když nám rodiče vypráví, jak se děti do školy těší,“ říká speciální pedagožka a také velká milovnice hudby.
Na otázku, jak si aktuálně stojí tuzemská speciální pedagogika, odpovídá ale kriticky. „Já osobně nesouhlasím s aktuálně nastavenou formou inkluze. Podle ní mají všechny děti možnost vzdělávat se v běžných školách, takže se nevyčleňují ani žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Inkluze má smysl u těch žáků, kteří jsou mentálně v pořádku, ale dneska se do toho začleňují i žáci s problémovým agresivním chováním. A to potom hodně komplikuje práci učitelkám,“ upozorňuje.
Podle Martiny Hadačové měla Česká republika dříve velmi propracovanou síť sociálního školství. Dnes jsou v tomto oboru naopak velké potíže s dětmi, které se chovají agresivně. „Jsou tam poruchy pozornosti nebo ADHD. U takového chování nedokážete nic předvídat a nikdy nevíte, jaká bude reakce. Zřejmě je to dnešní uchvátanou dobou a stresem,“ dodává.
Celý rozhovor se speciální pedagožkou Martinou Hadačovou si poslechněte online.
Související
-
Dětem musí být ve škole dobře, to není třešnička na dortu, ale korpus, myslí si koordinátorka
V Česku chodí děti do školy nejméně rády ze všech zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle jejích údajů roste i počet dětských úzkostí a poruch chování.
-
Umělci, ajťáci, vědci… Děti s autismem se mohou uplatnit v mnoha oborech, připomíná ředitelka centra
Chtějí přijetí, uplatnění a přátelství. Místo toho mají často celoživotní samotu. To říká o lidech s poruchami autistického spektra ředitelka Autis Centra Milena Urbanová.
-
Když učitel začne dělat šou, často v ní zanikne to, co se děti mají naučit, upozorňuje pedagog
Téměř každý nový školní rok přináší do života nějaké změny. Co ale zůstává neměnné, jsou zákony matematiky a fyziky. A přítomnost těchto předmětů ve školních rozvrzích.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.