Se současnou formou inkluze, která posílá do běžných tříd i problémové žáky, speciální pedagožka nesouhlasí

27. prosinec 2024

Smyslové podněty i zvukové vjemy jsou klíčové při práci s hendikepovanými dětmi. Potvrzuje to speciální pedagožka Martina Hadačová, která už přes třicet let vyučuje žáky s těžkým kombinovaným postižením. Jak sama říká, i po tak dlouhé době ji tato práce stále baví a ohromně naplňuje. Letos navíc vydala knihu s mnoha metodickými příručkami.

„Nebráním se dalšímu vzdělávání, setkávám se s mnoha inspirativními lidmi. Je tam i určitá tvořivost. Velmi motivující je, když nám rodiče vypráví, jak se děti do školy těší,“ říká speciální pedagožka a také velká milovnice hudby.

Na otázku, jak si aktuálně stojí tuzemská speciální pedagogika, odpovídá ale kriticky. „Já osobně nesouhlasím s aktuálně nastavenou formou inkluze. Podle ní mají všechny děti možnost vzdělávat se v běžných školách, takže se nevyčleňují ani žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Inkluze má smysl u těch žáků, kteří jsou mentálně v pořádku, ale dneska se do toho začleňují i žáci s problémovým agresivním chováním. A to potom hodně komplikuje práci učitelkám,“ upozorňuje.

Podle Martiny Hadačové měla Česká republika dříve velmi propracovanou síť sociálního školství. Dnes jsou v tomto oboru naopak velké potíže s dětmi, které se chovají agresivně. „Jsou tam poruchy pozornosti nebo ADHD. U takového chování nedokážete nic předvídat a nikdy nevíte, jaká bude reakce. Zřejmě je to dnešní uchvátanou dobou a stresem,“ dodává.

Celý rozhovor se speciální pedagožkou Martinou Hadačovou si poslechněte online.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat