Když učitel začne dělat šou, často v ní zanikne to, co se děti mají naučit, upozorňuje pedagog Martin Krynický

2. září 2024

Téměř každý nový školní rok přináší do života žáků, učitelů i rodičů nějaké změny. Co ale zůstává neměnné, jsou zákony matematiky a fyziky. A – ať už se to někomu líbí, nebo ne – přítomnost těchto předmětů ve školních rozvrzích. Na osmiletém gymnáziu v Třeboni je vyučuje absolvent Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, pedagog a didaktik Martin Krynický.

Martin Krynický je autorem stránek realisticky.cz a pro své studenty píše osobité učebnice. Na rozdíl od fyziky, ke které patří pokusy, se může „matika“ jevit jako suchá věda. Dá se tedy podle něj učit zábavně?

„Dá se z toho dělat šou, o což jsem se dřív snažil víc než teď. Nejsem ale člověk, který přednáší monotónním hlasem, hodiny nejsou suché. Já se snažím, abych tolik nemluvil, ale aby děti něco dělaly. A já jen sleduji, co dělají, a reaguji na ně,“ říká Martin Krynický o své metodě.

Kvůli ní sestavil i vlastní učebnice. „Zjistil jsem, že podle těch klasických to takto úplně učit nejde. A já potřebuji výuku připravit právě na tuto metodu. Myslím si, že když děti v hodině pracují a nějakým způsobem jim to jde, tak je to pro ně lepší než šou,“ vysvětluje.

Čtěte také

Zábavná výuka má podle něj jednu obrovskou nevýhodu – často se v ní ztratí to, co chce pedagog žáky naučit. „Základní pravidlo je, že chcete-li něco učit, tak byste si měli rozmyslet, na co se při tom budou děti soustředit. Bohužel se ukazuje, že děti myslí víc na věci, které se týkají šou, než aby přemýšlely nad matematikou a fyzikou, která je tam schovaná,“ upozorňuje Martin Krynický.

Jako příklad uvádí pokus, na kterém se snaží ukázat dětem elektromagnetickou indukci. „Pobíhá tam šílený vědec Michael Faraday a strašně dlouho mu trvá, než náhodou pohne magnetem v cívce, aby se objevila indukce a on vyrobil elektrický proud. Celá ta scénka k tomu směřuje, děti se smějí a báječně se baví,“ popisuje.

Jenže když se jich Martin Krynický na konci hodiny zeptá, o co ve scénce šlo, děti si pamatují, jak se jmenoval vědcův sluha, jaká kamarádka manželky měla přijít na návštěvu a podobně. „Ale na to, že se na přístroji pohnula ručička teprve ve chvíli, kdy vyrval magnet a házel ho s nadávkami někam pryč, si nevzpomenou,“ směje se spolu s moderátorkou Evou Kadlčákovou kreativní učitel.

Celý rozhovor s učitelem matematiky a fyziky Martinem Krynickým, který odpoví i na otázky, proč se vůbec matematiku učit, jak si látku pamatovat, případně existuje-li opravdu talent a antitalent k matice, si poslechněte online.

Spustit audio

Související