Když učitel začne dělat šou, často v ní zanikne to, co se děti mají naučit, upozorňuje pedagog Martin Krynický
Téměř každý nový školní rok přináší do života žáků, učitelů i rodičů nějaké změny. Co ale zůstává neměnné, jsou zákony matematiky a fyziky. A – ať už se to někomu líbí, nebo ne – přítomnost těchto předmětů ve školních rozvrzích. Na osmiletém gymnáziu v Třeboni je vyučuje absolvent Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, pedagog a didaktik Martin Krynický.
Martin Krynický je autorem stránek realisticky.cz a pro své studenty píše osobité učebnice. Na rozdíl od fyziky, ke které patří pokusy, se může „matika“ jevit jako suchá věda. Dá se tedy podle něj učit zábavně?
„Dá se z toho dělat šou, o což jsem se dřív snažil víc než teď. Nejsem ale člověk, který přednáší monotónním hlasem, hodiny nejsou suché. Já se snažím, abych tolik nemluvil, ale aby děti něco dělaly. A já jen sleduji, co dělají, a reaguji na ně,“ říká Martin Krynický o své metodě.
Kvůli ní sestavil i vlastní učebnice. „Zjistil jsem, že podle těch klasických to takto úplně učit nejde. A já potřebuji výuku připravit právě na tuto metodu. Myslím si, že když děti v hodině pracují a nějakým způsobem jim to jde, tak je to pro ně lepší než šou,“ vysvětluje.
Čtěte také
Zábavná výuka má podle něj jednu obrovskou nevýhodu – často se v ní ztratí to, co chce pedagog žáky naučit. „Základní pravidlo je, že chcete-li něco učit, tak byste si měli rozmyslet, na co se při tom budou děti soustředit. Bohužel se ukazuje, že děti myslí víc na věci, které se týkají šou, než aby přemýšlely nad matematikou a fyzikou, která je tam schovaná,“ upozorňuje Martin Krynický.
Jako příklad uvádí pokus, na kterém se snaží ukázat dětem elektromagnetickou indukci. „Pobíhá tam šílený vědec Michael Faraday a strašně dlouho mu trvá, než náhodou pohne magnetem v cívce, aby se objevila indukce a on vyrobil elektrický proud. Celá ta scénka k tomu směřuje, děti se smějí a báječně se baví,“ popisuje.
Jenže když se jich Martin Krynický na konci hodiny zeptá, o co ve scénce šlo, děti si pamatují, jak se jmenoval vědcův sluha, jaká kamarádka manželky měla přijít na návštěvu a podobně. „Ale na to, že se na přístroji pohnula ručička teprve ve chvíli, kdy vyrval magnet a házel ho s nadávkami někam pryč, si nevzpomenou,“ směje se spolu s moderátorkou Evou Kadlčákovou kreativní učitel.
Celý rozhovor s učitelem matematiky a fyziky Martinem Krynickým, který odpoví i na otázky, proč se vůbec matematiku učit, jak si látku pamatovat, případně existuje-li opravdu talent a antitalent k matice, si poslechněte online.
Související
-
V matematice neexistuje cesta pro krále. Musí se vysedět, říká oceněná pedagožka a autorka učebnic
Alena Hošpesová z Jihočeské univerzity učí učit. Kdysi sama začínala jako učitelka prvního stupně, teď už se léta věnuje teorii toho, jak dostat dětem do hlavy matematiku.
-
Vepřoknedlozelo a brňavka pomohly jihočeské učitelce Elišce Novákové zaujmout v soutěži Zlatý Ámos
Do finále soutěže Zlatý Ámos prošla Eliška Nováková, která na základní škole v Budějovicích učí zeměpis a přírodopis. Navíc získala cenu za využívání moderních technologií.
-
Dětem musí být ve škole dobře, to není třešnička na dortu, ale korpus, myslí si koordinátorka
V Česku chodí děti do školy nejméně rády ze všech zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle jejích údajů roste i počet dětských úzkostí a poruch chování.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.