Řidiči po nehodách velice často říkají, že křižovatku neměli v navigaci, připomíná vrchní policejní komisař
Dopravní nehodovost v jižních Čechách rok od roku stoupá. České Budějovice jsou podle Indexu Generali pojišťovny z tohoto pohledu druhým nejnebezpečnějším městem v republice. Kde je problém? Co proti tomu může dělat policie, co autoškoly? A co my, řidiči a chodci? Tím se zabývá pořad Přímá řeč.
Hosty redaktora Zdeňka Zajíčka byli vrchní komisař Policie České republiky v Jihočeském kraji Stanislav Vorel a člen výkonné rady Asociace autoškol České republiky Jiří Martínek.
První otázka zněla: Cítíte se v provozu bezpečně? Stanislav Vorel a Jiří Martínek se shodli, že nikoliv.
Podle policejních statistik sice rok od roku klesá počet mrtvých při dopravních nehodách v celé republice a také počet nehod, které policie řeší. To ale může být způsobeno především vyšší pasivní bezpečností automobilů a kvalitnějšími silnicemi.
Co se počtu nehod týče, policisté už několik let nejezdí ke všem událostem, protože část z nich řeší sami řidiči euroformuláři pro pojišťovny. Statistiky pojišťoven pak ale v následném součtu dokládají, že počet nehod celkově roste. Přinejmenším na jihu Čech.
Čtěte také
Hlavní příčinou je nejčastěji nevěnování se řízení, tedy držení mobilních telefonů, sledování tabletů a podobně.
Jedním z problematických míst na jihu Čech se stal například nový obchvat Chýnova na Táborsku. I tady příčiny podle policie odpovídají statistikám. „Řidiči po nehodách velice často uváděli, že křižovatku neměli v navigaci, případně že jim navigace ukazovala, že mají odbočit až za pět set metrů,“ popisuje Stanislav Vorel.
Podle Jiřího Martínka by se učitelé v autoškolách měli snažit vyučovat jak v automobilech bez nejmodernější doplňkové technické výbavy, tak s ní. „Měli by jim předat zkušenosti s vedením standardního vozidla, ale samozřejmě musíme pracovat i s moderními technologiemi. Je třeba vštěpovat žákům, aby moderní techniku používali správně, v souladu s tím, jak by se používat měla," uvádí.
A co výše postihů řidičů? Neměla by být vyšší? Co si autoškoly slibují od zavedení řidičského průkazu na zkoušku od sedmnáctého roku věku adepta? Celý pořad Přímá si poslechněte online.
Související
-
Seniorů mezi oběťmi dopravních nehod přibývá. Kdy je čas sedadlo řidiče definitivně opustit?
Řidiči na obou pólech věkového spektra jsou nejvíce nebezpeční sobě i jiným. Zatímco nezkušený mladík neodhadne situaci a má sklon riskovat, senior je někdy opatrný až moc.
-
Zatáčka, která vynáší, sjeté pneumatiky, vysoká rychlost. To vše stálo za nehodou u Nažidel
Jihočeská silnice E55 u osady Nažidla je od roku 2003 spojena s tragickou nehodou. Místo ale bylo jako nebezpečné vnímáno už dávno před tím, jak dokazuje i stará značka.
-
Až 200 tisíc elektrokol a elektrokoloběžek jezdí rychleji, než má. Tak roste riziko, varuje odborník
Obliba elektrokol, elektrokoloběžek a dalších „e-vozítek“ roste. Zároveň stoupá počet nehod. Odborníci za tím vidí malou informovanost, neznalost pravidel i nezkušenost.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.