Seniorů, kteří se stanou oběťmi dopravních nehod, přibývá. Kdy je čas sedadlo řidiče definitivně opustit?

23. květen 2022

Řidiči na obou pólech věkového spektra jsou nejvíce nebezpeční sobě i jiným. Zatímco nezkušený mladík neodhadne situaci a má sklon riskovat, senior je někdy opatrný až moc. Výsledkem obojího mohou být vážné dopravní nehody. Aby se smrtelné následky přiblížily nule, o to usiluje platforma Vize nula, jejímž předsedou je dopravní expert Roman Budský.

„Čím je člověk starší, tím víc připomíná pověstného váhavého střelce. Ale je to přísně individuální. Někdo je opatrný už po padesátce, jinému je pětasedmdesát a mladší by se od něj mohli učit postřehu a odhadu,“ říká Roman Budský.

Obecně vzato, senioři podle něj nemají rádi silný provoz a složitější situace, tedy velké křižovatky nebo ostrou jízdu po dálnicích. „Senior cyklista se zase obává hustšího provozu a ostatních motoristů a senior chodec má strach, že by mohl utrpět úraz z důvodu technického stavu chodníku,“ dodává.

Roman Budský
V roce 1984 zahájil profesní kariéru jako učitel autoškoly. Na začátku 90. let založil vlastní autoškolu, současně pravidelně usedal za volant dálkových autobusů brázdících celou Evropu. Je autorem tří projektů pro ministerstvo dopravy. V letech 2012 až 2014 byl šéfem BESIPu, poté pracoval v Týmu silniční bezpečnosti. V současné době je předsedou expertní rady Platformy vize nula.

Smrtelné nehody nejsou bohužel v případě seniorů výjimkou. „Nastávají například proto, že senior nemusí odhadnout situaci na křižovatce, vjede tam v ten nejnevhodnější okamžik – tak dlouho váhal, až to prokaučoval. Anebo může zareagovat pozdě na nějakou komplexnější situaci. Jede, něco se před ním změní a on nebude schopen během zlomku vteřiny správně rozhodnout. I to může vyústit do vážné dopravní nehody,“ popisuje dopravní expert.

Zároveň je podle něj nutné se seniory v silničním provozu počítat. „Naše populace stárne a adekvátně tomu se zvyšuje i podíl seniorů mezi oběťmi dopravních nehod – už teď je jich více než 20 procent,“ upozorňuje.

Česká republika proto nabízí dva bezplatné preventivní programy. Prvním je série hraných přednášek Senior bez nehod. „Přednášky ve formě divadelních představení křižují republiku a během hodiny zprostředkují vše důležité, co senioři potřebují znát jako řidiči, spolujezdci, chodci, cyklisté nebo cestující v prostředcích hromadné dopravy,“ vysvětluje Roman Budský.

Druhý projekt se jmenuje Jedu s dobou. Na osmi autodromech po celé republice se pod touto hlavičkou koná série zdokonalovacích kurzů určených pro řidiče starší 65 let. „Celosvětově je to unikát, takto komplexní prevenci, která by se týkala všech seniorů ve všech věkových stupních a navíc byla zdarma, nikde jinde nemají,“ uvádí Roman Budský.

Čtěte také

A kdy je čas sedadlo řidiče definitivně opustit? „Zaviněná vážná dopravní nehoda je jasným signálem. Senioři by se ale měli zúčastňovat pravidelných lékařských prohlídek. První je v pětašedesáti, druhá v osmašedesáti, další v odstupech dvou let,“ připomíná odborník i tuto důležitou součást prevence.

„Odpověď na otázku, zda řídit, nebo už ne, ale není černá nebo bílá,“ připouští zároveň Roman Budský, „lékař může dospět k závěru, že k zachování sociálního kontaktu seniora by bylo dobré, aby jezdil, ale v zájmu zachování bezpečnosti provozu by bylo dobré, aby tam byla nějaká omezení. Jako je ta známá poznámka brýle nutné nebo naslouchadla nutná. To omezení ale také může znít, že nesmí jezdit od soumraku do svítání, protože je šeroslepý. Nebo smí jezdit v okruhu třiceti kilometrů od místa bydliště, to aby si mohl zajet k lékaři, nakoupit, jezdil po silnicích, které zná, ale současně se nevypravil někam do neznáma, kde by zazmatkoval a mohl způsobit nějakou dopravní komplikaci.“

Nejen o řidičích seniorech mluvil Roman Budský v rozhlasovém studiu. Jak řídí mladí? Jak ženy? Jaké chyby dělají zkušení řidiči a jak může ovlivnit dopravní situaci bota, cigareta nebo téma hovoru? Celý rozhovor si poslechněte online.

Spustit audio

Související