Za poškození vlastního auta si ručíme sami. Kdy se vyplatí mít sjednané havarijní pojištění?

3. listopad 2021

Jsou dny, kdy dopravní zpravodajství nehlásí jedinou nehodu. A jsou dny, kdy se auta na silnicích „jen sypou“. Spolu s tím, jak se možná už za pár dní začne sypat také sníh, přibude bohužel i havárií. Jak je to s řešením škod v takových případech, vysvětlil Tomáš Smolík, ředitel likvidace škod D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Mimo jiné vysvětlil rozdíl mezi takzvaným povinným ručením, správně se říká zákonným pojištěním odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, a nadstandardním havarijním pojištěním. Podstata tkví v tom, že pokud způsobíme škodu někomu druhému, náhrada jde z našeho povinného ručení. Jestliže způsobíme škodu sami sobě, z povinného ručení nedostaneme nic.

Tomáš Smolík, ředitel likvidace škod D.A.S. pojišťovny právní ochrany

Jak se pojistit pro tyto případy? „Na tyto situace míří havarijní pojištění, což je jinými slovy majetkové pojištění. To znamená, že je pojištěn váš majetek, tedy vaše vozidlo, a pak záleží na tom, vůči jakým rizikům jste vozidlo pojistili, kromě havárie to může být živel, krádež, vandalismus a tak podobně,“ říká Tomáš Smolík.

Havarijní pojistku obvykle uzavíráme zvlášť, některé pojišťovny ji nabízejí i v rámci jedné smlouvy s povinným ručením. „Ale jsou to vždy dva odlišné typy pojištění. Jen jsou-li uzavřeny společně, může z toho pro zákazníka vyplývat finanční bonus,“ vysvětluje odborník.

Náplň povinného ručení je dána zákonem, proto se podle Tomáše Smolíka nabídka pojišťoven příliš neliší. Také cena by neměla být u jednotlivých pojistitelů výrazně odlišná, protože ošidit zákonný rozsah pojištění prakticky nelze.

Čtěte také

Jinak je tomu u havarijního pojištění. Tam záleží na tom, jaké krytí si sjednáme. „Je na našem uvážení, která rizika u nás přicházejí v úvahu. Havárie se může stát každému, živel jsou typicky padající větve, sníh, vítr – záleží tedy na tom, kde obvykle parkujeme, kudy se pohybujeme. U vandalismu, jako je poškrábání vozidla a podobně, je na nás, abychom zhodnotili, jakou pravděpodobnost v naší lokalitě máme. Asi nejvíce se vyplatí pojistit si krádež, zvlášť u vozů, které se podle statistik hodně kradou,“ radí Tomáš Smolík.

Pořídit si nový vůz je záležitostí stovek až milionů korun. Jak velkou náhradu bude tedy pojišťovna ochotna nám dát za auto, které nám někdo sebral? „Je-li vám vozidlo odcizeno krátce poté, co jste si ho pořídili, je pravděpodobnost, že pojišťovna vám uhradí plnou cenu, velice vysoká. Ale je pravda, že u aut klesá cena poměrně rychle. Existují i takzvané GAP pojištění, která vám zajistí, že pojišťovna uhradí kupní cenu i o rok či dva později,“ odpovídá odborník.

Výběr pojišťovacích produktů by se měl odvíjet také od stáří vozidla. „U starších aut havarijní pojistka úplně ideální není, protože tam se bude posuzovat aktuální hodnota vozidla, tudíž pojistné plnění nebude tak vysoké, jak by si majitel možná představoval, může se stát, že už by se za ně auto ani neopravilo a půjde na odpis,“ dodává Tomáš  Smolík.

Celý rozhovor s Tomášem Smolíkem o autopojištění a okolnostech řešení dopravních nehod si poslechněte online.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.