6 rad pro cestování v době covidu aneb Dobrá pojistka pokryje náklady na karanténu v zahraničí

8. červen 2021

Cestování v době covidové je komplikované, ale možné. Větší jistotu dodá správně nastavené cestovní pojištění. Na co si dát pozor, poradil Tomáš Smolík, ředitel oddělení likvidace škod pojišťovny právní ochrany D.A.S.

1. Především se dobře rozhodnout o destinaci

„Bohužel to není nikterak jednoduché, protože situace a pravidla se dynamicky mění. Obecně ale platí orientace podle barevné stupnice, která je už poměrně dobře známá a je dostupná na stránkách ministerstva zdravotnictví nebo zahraničních věcí,“ říká Tomáš Smolík.

Země jsou na barevné škále, takzvaném semaforu, rozdělené do pěti barevných stupňů: nejnižší stupeň rizika je zelený, extrémní riziko je černé. Mezi tím jsou ještě barvy oranžová, červená a karmínová. Čím je barva tmavší, tím je riziko nákazy větší a tím složitější je cestování do země. S tím souvisejí i narůstající povinnosti spojené s testováním před odjezdem i po něm.

2. Pohlídat si doložku o covidu

Kromě běžného cestovního pojištění na úraz a nemoc, nároku na asistenční služby, pojištění zavazadel nebo nákladů na storno dovolené přibyla nově v pojistných smlouvách i položka covidová. Na dovolené se totiž můžeme koronavirem nakazit a být případně i hospitalizováni. S tím počítá dnes prakticky už každá nová cestovní pojistka.

Tomáš Smolík ve studiu Českého rozhlasu

„Dále může být v zahraničí nařízena karanténa, a to buď individuální, anebo s celou rodinou. Vyplyne z toho zřejmě nucené prodloužení doby pobytu a potřeba přebukování cesty zpátky. I tyto náklady může dobrá pojistka krýt,“ uvádí Tomáš Smolík.

Ovšem pozor, záleží opět na barevném stupni, v němž se destinace nachází, a to v době našeho odjezdu. Bude de facto nereálné najít pojišťovnu, která by s námi uzavřela krytí na komplikace spojené s covidem v zemi označené černou barvou. „U nižších stupňů rizika je to pojišťovna od pojišťovny a jsou i rozdíly v ceně. Tam, kde je cestování složitější, bude cena pojistky vyšší a obráceně,“ dodává Tomáš Smolík.

3. Vyplatí se uzavřít pojistku na storno zájezdu

Storno zájezdu bývá standardní součástí smluv o cestovním pojištění, ale doba covidová změnila naše potřeby. Může se stát, že do karantény nebo izolace spadneme těsně před odjezdem či odletem.

V takovém případě se vyplatí mít uzavřenu i tuto covidovou doložku. Pojišťovna pak za nás část stornopoplatků uhradí, musíme ale počítat s jistou finanční spoluúčastí. Její výše se opět odvíjí od podmínek konkrétní pojišťovny.

Pojištění storna se týká nákladů na dopravu, ale i ubytování. Jestliže se ubytováváme v soukromí, může se stát, že tam stornopoplatky za zrušení pobytu nevyžadují. Pak je pochopitelně ani nelze uplatnit u pojišťovny.

4. Je dobré vědět, na co se pojištění nevztahuje

Ani moderní cestovní pojištění aktualizované pro dobu covidovou nepokrývá rizika, která podstupujeme bez ohledu na nastavené podmínky. Jestliže například nerespektujeme nařízená vyšetření před odjezdem na dovolenou, náklady na jejich doplnění v zahraničí nám už pojišťovna nezaplatí.

Na úhradu ceny testů v místě pobytu máme nárok v případě, že existuje odůvodněné podezření na nákazu. Jestliže ale pouze chceme například do muzea, kde je podmínkou vstupu konkrétní test, pojišťovna za tento náklad neodpovídá.

5. Pojišťovnu vybírat podle covidových podmínek

„Základní cestovní připojištění běžně v balíčku služeb nabízejí banky, zdravotní pojišťovny i samy cestovní kanceláře. Zde je potřeba se informovat, jestli zavedly i nové body týkající se koronaviru. Pokud ne, bude rozumné se připojistit,“ radí Tomáš Smolík.

Podle zkušeností pojišťovny právní ochrany D.A.S. v České republice nepůsobí v oblasti cestovního pojištění vyložení „pojišťovací šmejdi.“ Také ochrana spotřebitele už dávno zamezila tomu, aby byly ty nejzáludnější podmínky ve smlouvách napsány drobným písmem dole pod čarou.

Zato jsou povinné informace dnes tak rozsáhlé, že pojistná smlouva a její přílohy mohou čítat mnoho stránek. Měli bychom si na ně udělat čas. Ve vlastním zájmu.

6. Pohlídat si podmínky na místě

A poslední důležitou okolností je to, jak turisty z České republiky vnímá protistrana. To, že země, do které cestujeme, je na českém semaforu oranžová, neznamená, že jsou pro ni „oranžoví“ i čeští turisté.

Předem si proto dobře zjistěme, jaké má konkrétní země vstupní podmínky, není-li například nutné vyplnit předem on-line formuláře jako aktuálně například v Rakousku nebo Itálii. Pozdě – až v zemi samotné – vyplněný dotazník znamená nemalou peněžitou pokutu. A na tu se žádné cestovní pojištění nevztahuje. V tomto případě nepomůže ani ona známá „pojistka na blbost.“

Celý rozhovor s Tomášem Smolíkem o cestovním pojištění v době covidové si poslechněte online, nebo si jej stáhněte k pozdějšímu poslechu do svých počítačů či mobilů.

Spustit audio

Související