Pokud má vlak zpoždění delší než hodinu, máte nárok na finanční odškodnění a občerstvení zdarma

Nádraží České Budějovice, vlaková souprava, vagóny, železnice
Nádraží České Budějovice, vlaková souprava, vagóny, železnice

Řada cestovatelů už ví, že má nárok na finanční kompenzaci a servis ze strany aerolinek při zpoždění nebo zrušení letu. Podobná pravidla ale platí i pro vlaky, které využíváme mnohem častěji.

Podle Jany Urbancové, právničky spotřebitelské organizace dTest, je v případě zpoždění na železnici při příjezdu nebo odjezdu dopravce povinen průběžně informovat cestující o aktuální situaci.

„Pokud je ohlášené zpoždění vlaku na příjezdu delší než hodinu a je pravděpodobné, že ani do cílové stanice vlak nepřijede s kratším než hodinovým zpožděním, má cestující množnost výběru mezi zrušením cesty a vrácením jízdného za její neuskutečněnou část nebo pokračováním cesty. Ať už cestující pokračuje do cílové stanice podle plánu nebo náhradním spojem, má nárok na kompenzaci od železničního dopravce,“ říká.

Většina dopravců nabízí kompenzaci za zpoždění vlaků dobrovolně, což je stanovené ve smluvních podmínkách. Výše odškodnění je závislá na délce zpoždění vlaku.

„Pokud zpoždění činí 60 až 119 minut, může cestující požadovat 25 procent ceny jízdenky, za zpoždění delší než 120 minut pak 50 procent ceny jízdenky. Ani v jenom případě ale cestující neztrácí nárok na přepravu,“ uvádí Jana Urbancová.

Odškodnění vyplácí dopravce do měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb. Na žádost cestujícího je ale povinen vyplatit kompenzaci i v hotovosti. „Dopravce však nemá povinnost odškodění poskytnout, pokud by jeho výše nedosáhla alespoň čtyř eur, což je přibližně sto korun,“ dodává právnička.

Nárok na odškodnění navíc nevzniká, pokud byl cestující o zpoždění informován ještě předtím, než koupil jízdenku. To samé platí i pro případ, kdy je zpoždění vzhledem k pokračování jiným spojem kratší než šedesát minut.

„Při zpoždění delším než hodinu by měl také dopravce nabídnout zdarma občerstvení úměrné k čekací době, pokud je ve vlaku či stanici k dispozici,“ připomíná Jana Urbancová ze spotřebitelské organizace dTest.

Spustit audio

Související