Nechat zboží z e-shopu jen tak ležet na poště se nemusí vyplatit

online nakupování

Mnozí spotřebitelé rádi nakupují na internetu a spoléhají přitom na to, že zboží mohou jednoduše vrátit nebo dokonce vůbec nevyzvednout. Ovšem vrátit zboží v některých případech nelze a hrát mrtvého brouka může způsobit další problémy.

„Obecné pravidlo zní, že spotřebitel nakupující v e-shopu může od kupní smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jenže jak je známo, každé pravidlo má své výjimky. „Odstoupit zákazník nemůže od smlouvy na dodávku zboží upraveného podle jeho přání, na míru nebo od nákupu hygienických potřeb prodávaných v zataveném obalu, který byl již rozbalen. Stejně je tomu u produktů, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či květiny,“ vyjmenovává Lukáš Zelený.

Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich originální obal. Důvodem není jejich další neprodejnost, ale především ochrana autorských práv. „Je rovněž pochopitelné, že ani časopisy a noviny, které už jsme si přečetli, nemůžeme e-shopu poslat zpátky,“ dodává Lukáš Zelený.

Poškozené zboží lze vrátit také, ale bude nás to něco stát

Pokud objednané zboží nedopatřením poškodíme, není to překážka jeho vrácení. „Můžeme se sice rozloučit s poměrnou částí kupní ceny, ale v odstoupení od smlouvy nám obchodník bránit nemůže. Spotřebitel podle zákona odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Tato zákonná úprava nám samozřejmě nebrání zakoupené zboží vybalit a vyzkoušet, ale není možné, abychom si koupili fotoaparát, jeli s ním na týden na dovolenou a pak ho e-shopu vrátili,“ říká Lukáš Zelený.

Málokdo si podle něj uvědomuje, že s uzavřením smlouvy se pojí mnoho povinností. Kupující by měl za zboží nejen zaplatit, ale také jej převzít. Pokud kupující včas nezaplatí, může mu prodávající účtovat úroky z prodlení a umožňuje-li to smlouva, pak i smluvní pokutu.

Před online placením kartou se vždy ujistěte, že internetová adresa stránky začíná písmeny https

Platba kartou na internetu

Dobírka stále patří mezi nejpoužívanější způsoby plateb při nakupování na internetu, existuje ale řada dalších online platebních metod. Ty umožňují zpravidla rychlejší a pohodlnější nákup.

Za uschování nevyzvednutého zboží je prodávající oprávněn požadovat skladné, které den ode dne narůstá. „Nechat objednávku jen tak být a smlouvu včas neukončit odstoupením se proto spotřebiteli nemusí vyplatit,“ dodává.

Pro odstoupení od smlouvy zákon vyžaduje jasný a srozumitelný projev vůle. „Pokud zboží beze slova zašleme zpět nebo necháme ležet na poště, obchodník neví, jak si má naše jednání vyložit, mohli jsme totiž mít v úmyslu zboží reklamovat nebo nás zásilka nešťastnou náhodou minula, když jsme byli na dovolené. Mlčení ani nečinnost se za odstoupení od smlouvy pokládat nedají a obchodník proto může trvat na tom, abychom zboží řádně převzali,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Od smlouvy můžeme odstoupit i prostým telefonátem, s následnou prokazatelností to ovšem nebudeme mít snadné, ledaže bychom si hovor nahráli. Lepší je tedy zvolit email a nejlépe samozřejmě uděláme, pokud využijeme poštovních služeb.

Spustit audio

Související