Chcete rychle dárek z e-shopu? Ověřte, zda je skutečně skladem. Recenze berte s rezervou

online nakupování
online nakupování

Blíží se Vánoce a lidé začínají shánět dárky. Mnozí dávají přednost pohodlnému online nakupování před náročnou túrou po obchodech. Špatný výběr internetového e-shopu vás ale může o pohodu připravit pozdějšími reklamacemi nebo náročným vymáháním práva.

„Mezi základní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost také obchodním podmínkám,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Rozdíly v cenách dosahují u stejného zboží v jednotlivých obchodech stovek i tisíců korun. „První přehled rychle získáme pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny a ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou totiž komerčním projektem, který má předně svému provozovateli vydělávat,“ připomíná Lukáš Zelený.

Častým problémem, na který spotřebitelé upozorňují, je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že „zboží skladem“ v jeho řeči znamená nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháme, je dobré si před objednáním ověřit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

Nikdo nezaručí, že pozitivní recenze si obchodník nenapsal sám

Věnujte také pozornost obchodním podmínkám. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné srozumitelné tak, aby je pochopil i normální člověk. Neměly by tedy obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení. Zároveň by neměly být extrémně dlouhé, a pokud zaškrtáváme souhlas s čímkoliv, měli bychom se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíme.

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. „Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal nebo si nenajal reklamní agenturu, která se o pozitivní ohlasy stará,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Pokud se chcete podívat do databáze spotřebitelských zkušeností, včetně toho, jestli obchodníci ochotně řeší stížnosti zákazníků, nebo raději dělají mrtvé brouky, můžete využít službu pro smírné urovnání sporů vasestiznosti.cz.