Pozor na předem zaškrtnutá políčka při nákupu přes internet, mohou vás stát peníze

Nakupování na internetu, e-shop, eshop, platební karta. Ilustrační foto
Nakupování na internetu, e-shop, eshop, platební karta. Ilustrační foto

Prodejci si v posledních letech navykli ke zboží objednanému přes internet připojovat další položky, které jsou automaticky předvolené. Pokud o ně nemáte zájem, musíte je ze seznamu odkliknout.

Takové dodatečné platby, které se účtují bez výslovného souhlasu zákazníka, jsou protiprávní, přesto je běžně používá řada českých e-shopů. Jedná se například o pojištění zásilky.

„Přestože jde o běžně užívanou praktiku, rozhodně to neznamená, že je takový postup v pořádku. V současné době sice není zákaz dodatečných plateb zakotven v žádném zákoně, ale najdeme ho v evropské směrnici o právech spotřebitelů, a protože právo EU má přednost před českými zákony, měli by se obchodníci zákazem dodatečných plateb řídit,“ připomíná vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.

Obchodník je povinen si od nakupujícího vyžádat výslovný souhlas s každou další platbou, která je navázána na hlavní objednávku. „V nabídce nikdy nesmí být předem zaškrtnuté políčka s položkami, které prodejce spotřebiteli naúčtuje bez jeho výslovného souhlasu,“ zdůrazňuje Lukáš Zelený.

Nechat zboží z e-shopu jen tak ležet na poště se nemusí vyplatit

online nakupování

Mnozí spotřebitelé rádi nakupují na internetu a spoléhají přitom na to, že zboží mohou jednoduše vrátit nebo dokonce vůbec nevyzvednout. Ovšem vrátit zboží v některých případech nelze a hrát mrtvého brouka může způsobit další problémy.

Pokud nám obchodník dodatečné platby podsune právě prostřednictvím předem zaškrtnutých možností, máme právo na jejich vrácení. „Jestliže zjistíme, že nám kvůli předvoleným možnostem prodejce strhl vyšší částku, nesmíme rezignovat. Je vhodné obrátit se na prodejce a požadovat její vrácení,“ říká Lukáš Zelený.

Z průzkumu spotřebitelské organizace dTest vyplynulo, že e-shopy mají ve zvyku si k nákupu účtovat nejčastěji pojištění zásilky. „Podle tvrzení prodejců má toto pojištění zajistit, že nám zboží bude v pořádku doručeno a že v případě poškození nám bude zasláno zboží nové. Přitom je to právě prodávající, kdo odpovídá za dodání zboží bez vad,“ reaguje Lukáš Zelený.

Obdobné praktiky objevil dTest také v internetových obchodech s elektronikou, třeba v případě notebooků byla automaticky vyplněna koupě kancelářského balíku Microsoft Office.

Spustit audio

Související