Školu na budějovickém sídlišti vedla Marie Nedvědová přes 30 let. Žáci a práce jí v důchodu chybí
34 let stála v čele českobudějovické Základní školy Máj II Marie Nedvědová. Ředitelkou tu byla od otevření školy v roce 1990 až do loňského léta. Za dlouhodobou vynikající práci a mimořádný přínos pro výchovu a vzdělávání obdržela Medaili ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy I. stupně.
Když se emeritní ředitelka Marie Nedvědová dozvěděla, že ocenění získá, měla prý velkou radost. Původně měla medaili převzít ve Valdštejnské zahradě v Praze. Počasí ale nepřálo. „Já jsem se těšila, že si Valdštejnskou zahradu poprvé prohlédnu. Zrovna ale byly povodně a ministerstvo muselo ceremoniál přeložit do Valdštejnského paláce. I tak jsem si to užila, bylo to tam velice pěkné a slavnostní,“ popisuje.
Základní škola Máj II v Českých Budějovicích jako první v republice otevřela třídu pro mimořádně nadané děti. Už od počátku 90. let minulého století se také úzce zaměřila na výuku zrakově postižených žáků. Během více než tří dekád se školní budova neustále rozrůstala o nové učebny s nejmodernějším vybavením.
Čtěte také
Marii Nedvědovou děti na sídlišti často zastavovaly cestou do školy. Chtěly si jen tak popovídat nebo se s něčím svěřit. Na otázku, zda měla za dobu svého ředitelování nějaké oblíbené žáky, odpovídá spravedlivě: „Já jsem vždycky měla ráda všechny. Nebudu proto jmenovat nikoho konkrétního, protože bych na někoho zapomněla a bylo by jim to určitě líto. Vzpomínám ráda třeba i na problémové žáky. Vždycky jsme se snažili problémy vyřešit společně.“
Po více než třiceti letech opustila loni ředitelské křeslo a odešla do důchodu. Škola jí ale stále chybí. „Pořád se mi stýská a zvyká se mi těžko. Dlouhá léta jsem vstávala brzo ráno, chodila do práce po sídlišti a vracela se domů pozdě odpoledne. Je to stále velká změna,“ dodává s lehkým úsměvem.
Celý rozhovor s emeritní ředitelkou Základní školy Máj II v Českých Budějovicích Marií Nedvědovou si poslechněte online.
Související
-
Se současnou inkluzí, která posílá do běžných tříd i problémové žáky, speciální pedagožka nesouhlasí
Smyslové podněty i zvukové vjemy jsou klíčové při práci s hendikepovanými dětmi. Potvrzuje to Martina Hadačová, která vyučuje žáky s těžkým kombinovaným postižením.
-
Vepřoknedlozelo a brňavka pomohly jihočeské učitelce Elišce Novákové zaujmout v soutěži Zlatý Ámos
Do finále soutěže Zlatý Ámos prošla Eliška Nováková, která na základní škole v Budějovicích učí zeměpis a přírodopis. Navíc získala cenu za využívání moderních technologií.
-
Když učitel začne dělat šou, často v ní zanikne to, co se děti mají naučit, upozorňuje pedagog
Téměř každý nový školní rok přináší do života nějaké změny. Co ale zůstává neměnné, jsou zákony matematiky a fyziky. A přítomnost těchto předmětů ve školních rozvrzích.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.