Nejvíc nehod způsobí mladí řidiči. Rozptylují je technická zařízení v autě, často chybí i vzor v rodině

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dopravní nehoda, zranění, mladí řidiči, srážka automobilů, doprava, silnice. Ilustrační foto

„Jezdím ohleduplně, ale někdy mám obavy z okolních řidičů, třeba když si hrají s telefonem.“ „Na ulicích se rozhodně bezpečně necítím, své malé dítě v Budějovicích nemůžu pustit z ruky ani na chodníku.“ „Možná by to chtělo více policejních hlídek.“ Tak komentují lidé situaci na silnicích.

V loňském roce řešili policisté na jihu Čech 4495 dopravních nehod, při nichž zemřelo 58 lidí. Těžce zraněných bylo 239 lidí a 1931 utrpělo zranění lehká. Podobně jako v předloňském roce jsou čísla velmi podobná výsledkům z jižní Moravy a oba kraje v celorepublikovém měřítku obsazují čtvrté a páté místo.

Jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura ale připomíná, že ve srovnání s rokem předcházejícím počet dopravních nehod výrazně vzrostl. „Týká se to událostí se zraněním i pouze se škodou na majetku, kdy byl řidič pod vlivem alkoholu či omamných látek. Oproti roku 2018 jsme v loňském roce řešili zhruba o 180 dopravních nehod více,“ uvádí.

V dlouhodobých statistikách za posledních dvacet let byl rok 2019 třetí nejlepší. Co se týče škod, podstatnou část obstaraly, lidově řečeno, zmačkané plechy. Mrtvých je méně pouze o jednoho. Hlavní podíl na nehodovosti, zvláště nehodovosti způsobené vlivem alkoholu a drog, mají řidiči do třiceti let věku.

Problém je i v některých autoškolách

Podle krajského koordinátora Besipu Václava Kováře se někdy falešně utěšujeme statistikou a přestáváme vnímat, co se na našich silnicích ve skutečnosti děje. „Počet dopravních nehod, tedy chyb účastníků silničního provozu, se bohužel stále zvyšuje. Dalo by se říci, že čím komfortněji jsme vybaveni ve voze, tím méně jsme ostražití a tím více chyb potom děláme,“ připomíná.

K nezkušenosti, lehkomyslnosti a hazardu se často v souvislosti s moderní technikou přidává nepozornost. „Mnoho mladých lidí směřuje své pohledy na zařízení, která mají uvnitř vozidla. Telefony, ladění rádia a stálé sledování navigace,“ vysvětluje Milan Bajcura.

Samostatnou kapitolou jsou pak alkohol a drogy za volantem. „Já osobně si nejsem úplně jistý, jestli naše společnost dostatečně důrazně a v dostatečném počtu mladým, kteří usedají za volant, předává informace o ovlivnění alkoholem a drogami,“ zdůrazňuje Václav Kovář.

Také si myslí, že nedostatky má i výuka v autoškolách. „Víme, že vedle některých autoškol, kde učí poctivě teoretickou přípravu, je velký počet těch, které se jí nevěnují. Myslím si, že tam je rezerva. Všichni, kteří získají řidičské oprávnění, nejsou seznámeni s poznatky o tom, co drogy a alkohol za volantem dokáží,“ doplňuje.

Pomoci by měla i rodina. „Snažíme se dopravní výchovu propojit do rodin, bohužel nám často pedagogové říkají, že to, co se děti po praktické stránce naučí ve škole, pak nevidí u svých rodičů. Na výzvu pedagogů mnohdy rodiče reagují slovy: Vy jste škola, vy je to naučte,“ vypráví koordinátor Besipu Václav Kovář.

Spustit audio
autoři: Zdeněk Zajíček , Michaela Kolešová

Odebírat podcast

Související