Nejvíc nehod způsobí mladí řidiči. Rozptylují je technická zařízení v autě, často chybí i vzor v rodině
„Jezdím ohleduplně, ale někdy mám obavy z okolních řidičů, třeba když si hrají s telefonem.“ „Na ulicích se rozhodně bezpečně necítím, své malé dítě v Budějovicích nemůžu pustit z ruky ani na chodníku.“ „Možná by to chtělo více policejních hlídek.“ Tak komentují lidé situaci na silnicích.
V loňském roce řešili policisté na jihu Čech 4495 dopravních nehod, při nichž zemřelo 58 lidí. Těžce zraněných bylo 239 lidí a 1931 utrpělo zranění lehká. Podobně jako v předloňském roce jsou čísla velmi podobná výsledkům z jižní Moravy a oba kraje v celorepublikovém měřítku obsazují čtvrté a páté místo.
Jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura ale připomíná, že ve srovnání s rokem předcházejícím počet dopravních nehod výrazně vzrostl. „Týká se to událostí se zraněním i pouze se škodou na majetku, kdy byl řidič pod vlivem alkoholu či omamných látek. Oproti roku 2018 jsme v loňském roce řešili zhruba o 180 dopravních nehod více,“ uvádí.
V dlouhodobých statistikách za posledních dvacet let byl rok 2019 třetí nejlepší. Co se týče škod, podstatnou část obstaraly, lidově řečeno, zmačkané plechy. Mrtvých je méně pouze o jednoho. Hlavní podíl na nehodovosti, zvláště nehodovosti způsobené vlivem alkoholu a drog, mají řidiči do třiceti let věku.
Problém je i v některých autoškolách
Podle krajského koordinátora Besipu Václava Kováře se někdy falešně utěšujeme statistikou a přestáváme vnímat, co se na našich silnicích ve skutečnosti děje. „Počet dopravních nehod, tedy chyb účastníků silničního provozu, se bohužel stále zvyšuje. Dalo by se říci, že čím komfortněji jsme vybaveni ve voze, tím méně jsme ostražití a tím více chyb potom děláme,“ připomíná.
K nezkušenosti, lehkomyslnosti a hazardu se často v souvislosti s moderní technikou přidává nepozornost. „Mnoho mladých lidí směřuje své pohledy na zařízení, která mají uvnitř vozidla. Telefony, ladění rádia a stálé sledování navigace,“ vysvětluje Milan Bajcura.
Čtěte také
Samostatnou kapitolou jsou pak alkohol a drogy za volantem. „Já osobně si nejsem úplně jistý, jestli naše společnost dostatečně důrazně a v dostatečném počtu mladým, kteří usedají za volant, předává informace o ovlivnění alkoholem a drogami,“ zdůrazňuje Václav Kovář.
Také si myslí, že nedostatky má i výuka v autoškolách. „Víme, že vedle některých autoškol, kde učí poctivě teoretickou přípravu, je velký počet těch, které se jí nevěnují. Myslím si, že tam je rezerva. Všichni, kteří získají řidičské oprávnění, nejsou seznámeni s poznatky o tom, co drogy a alkohol za volantem dokáží,“ doplňuje.
Pomoci by měla i rodina. „Snažíme se dopravní výchovu propojit do rodin, bohužel nám často pedagogové říkají, že to, co se děti po praktické stránce naučí ve škole, pak nevidí u svých rodičů. Na výzvu pedagogů mnohdy rodiče reagují slovy: Vy jste škola, vy je to naučte,“ vypráví koordinátor Besipu Václav Kovář.
Související
-
Připomeňme si před prázdninami pravidla jízdy na kruhových objezdech se dvěma jízdními pruhy
Kruhových objezdů s více jízdními pruhy přibývá. Platí na nich pravidlo podle paragrafu 12 o přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.
-
Dneska lidé jezdí na motorce spíš kvůli image, a to je základní chyba, říká instruktor
Loni řešili policisté v jižních Čechách 156 hlášených nehod motorkářů. Šest lidí zemřelo, 34 skončilo v nemocnicích s těžkým zraněním, 125 odešlo s lehkým zraněním.
-
Pravidlo zipu nebo přednost zprava dělají dlouholetým řidičům často problémy
Dopravní předpisy se čas od času mění a řidičům, kteří jezdí autem delší dobu, může dělat problém novinky sledovat. Jindřichův Hradec proto pořádá osvětovou besedu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.