O pedál méně a ruku z řadicí páky na volant. Na co se připravit při přesedlání do vozu s automatickou převodovkou

23. leden 2025

Největší audioportál na českém internetu

Auto s automatickou převodovkou | Foto: Shutterstock

Jak se řídí vůz s automatickou převodovkou, vyzkoušel reportér Zdeněk Zajíček

Doba pokročila a stále více automobilů se vyrábí s automatickou převodovkou. Pro řidiče, který byl desítky let zvyklý řadit ručně, může být přesednutí do automatu obtížné. Je proto dobré si ovládání vozu předem vyzkoušet. Podle krajského koordinátora BESIPu Václava Kováře ale řidiči středního a seniorského věku cvičné jízdy v moderních autech absolvují jen zřídka.

První úskalí při přesedlání do vozu s automatickou převodovkou spočívá podle Václava Kováře v tom, že nám najednou chybí jeden pedál – spojka. „A teď máme najednou problém, co s tou levou nohou. Zvyk šlápnout při každém rozjezdu, řazení, změně pohybu levou nohou na spojku je dost silný,“ říká.

„Pokud potom místo spojky sešlápneme brzdový pedál, je brždění strašně prudké. Levá noha je totiž moc zvyklá sešlápnout pedál až na podlahu,“ dodává.

Při jízdě pak řidič neovládá řadicí páku, a tudíž na ní nemusí mít ruku, jak je zvyklý z auta s manuální převodovkou. „Naprostá většina řidičů nechává v klasickém autě ruku stále na páce, automatická převodovku má tu výhodu, že obě ruce můžeme mít ve správné poloze na volantu. Pak máme krásně v dosahu i všechny ovladače, směrovky, přepínání světel, ovládání stěračů,“ popisuje Václav Kovář.

Jak se řídí vůz s automatickou převodovkou, vyzkoušel reportér Zdeněk Zajíček. Reportáž si poslechněte online.

Související