Zatáčka, která vynáší, sjeté pneumatiky, vysoká rychlost. To vše stálo za nehodou u Nažidel
Jihočeská silnice E55 u osady Nažidla na Českokrumlovsku je od roku 2003 spojena s nejtragičtější dopravní nehodou v novodobých českých dějinách. Po havárii patrového autobusu zemřelo dvacet lidí. Místo ale bylo jako nebezpečné vnímáno už dávno před tím, jak dokazuje i stará dopravní značka.
„Profil silnice je v podstatě na stejném tělese, na kterém kdysi vedla cesta pro formany. Důkazem toho je stará dopravní značka, kamenný sloup, kterému se říká čuba. Ta přikazovala formanům začít brzdit a brzdit v podstatě celou cestu, protože koně by nedokázali ten povoz podržet,“ říká krajský koordinátor Besipu Václav Kovář.
Večer 8. března 2003 u osady Nažidla na Českokrumlovsku vylétl patrový autobus ve vysoké rychlosti ze silnice a převrátil se. Na místě zemřelo 17 lidí, další dva v nemocnici a poslední podlehl následkům poranění o dva roky později. Mnozí přeživší cestující mají trvalé následky.
Před dvaceti lety, kdy u Nažidel havaroval patrový autobus, byl podle něj na silnici dvojitý poloměr zakřivení směrového oblouku. „To jsou zatáčky, které jednoduše řečeno vynáší. Řidič musí zatočit, posléze mírně srovnat a potom znovu zatočit do druhého poloměru směrového oblouku. V tu chvíli samozřejmě mohou odstředivé síly zapracovat a vozidlo, které se pohybuje určitou rychlostí, ze silnice vyhodit,“ popisuje.
I když se mnohdy uvádí, že se nebezpečné místo za dvacet let prakticky nezměnilo, poloměr zatáček už je vyrovnanější a silnice leží o něco výš. „Došlo ke zlepšení jízdních podmínek. Ve svodidlech i podél této velmi frekventované komunikace jsou umístěné reflexní a bezpečnostní prvky. Byl také zdrsněn povrch, došlo ke zlepšení horizontu a na místě jsou i kvalitnější svodidla,“ připomíná jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.
Při tragické nehodě v roce 2003 se podle něj sešlo několik různých negativních vlivů. „Řidič autobusu měl propadlou profesní způsobilost, dále byl velký problém v technickém stavu vozidla. Byly tam sjeté pneumatiky i neplatná technická prohlídka. A řidič přejel horizont vyšší rychlostí, než byla v místě stanovena, podle znaleckých posudků v té chvíli jel 118 kilometrů za hodinu,“ uvádí.
Právě nepřiměřenou rychlost označuje za největší problém. „To bylo určitě hlavní kritérium, proč potom nezvládl průjezd úžlabím a došlo k nehodě,“ říká Milan Bajcura.
Míst, kde se silnice stáčí podobně jako u Nažidel, je nejen v jižních Čechách víc. Policejní mluvčí připomíná, že vždy je potřeba hlavně dodržovat stanovenou rychlost. „Pokud ji řidič překročí, dochází k různým fyzikálním vlivům, které zvyšují nebezpečí. Můžeme připomenout třeba velké klesání, pokud se jede od Českých Budějovic směrem na Netolice a dál na Vimperk, tam jsou výjezdy do kopců a potom klesání,“ dodává.
Související
-
20 obětí. U Nažidel se odehrála nejtragičtější dopravní nehoda v novodobých českých dějinách
Tragická nehoda, která přepsala českou historii. U Nažidel na Českokrumlovsku havaroval 8. března 2003 dvoupatrový autobus. Následky nepřežilo dvacet cestujících.
-
Nejhorší věc, kterou jsem při práci v rozhlase zažila, vzpomíná reportérka na nehodu u Nažidel
Trvalo to prý jen dvanáct vteřin, ale následky byly osudové. V pátek 8. března 2003 autobus vylétl ze silnice E55 u místa, jehož název zná od té chvíle asi každý – Nažidla.
-
V roce 2026 má dálnice D3 vést až na přechod v Dolním Dvořišti, kde se spojí s rakouskou silnicí
Už za tři roky měla dálnice D3 vést až k hranici s našimi jižními sousedy. Silničáři ale narazili na problémy s bažinatým terénem v úseku Kaplice nádraží – Nažidla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.