Sleva jen s kartičkou či aplikací? Zákon to nezakazuje, ale zákazník musí být předem jasně informován

30. červenec 2025

Největší audioportál na českém internetu

Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Slevy a povinnosti obchodníků. Přímou řeč Českého rozhlasu České Budějovice připravil Zdeněk Zajíček

Česká obchodní inspekce zveřejnila výsledky kontrol slev v supermarketech. Jaká pravidla obchodníci nejčastěji obcházejí? Objevují se nové triky, kterými mohou zákazníky oklamat? Na co si jako spotřebitelé máme dávat největší pozor a v čem chybujeme sami? V pořadu Přímá řeč odpovídá Martina Střihavková, ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu.

Mezi nejčastější prohřešky patří to, že informace o slevě u výrobku není uvedena v souladu se zákonem. „To znamená, že nevychází z nejnižší referenční ceny, tedy nejnižší ceny, za kterou se výrobek prodával během posledních třiceti dnů před počátkem slevové akce. Pokud je ze strany prodávajícího deklarovaná sleva, musí být na cenovce uvedena referenční cena a z ní musí být sleva také vypočtena,“ vysvětluje Martina Střihavková.

Prodejci někdy uvádí údaje vedle slevových cen špatně. Dokonce jsou k vidění i referenční ceny nižší než ceny po slevě. „To je právě jedno z pochybení, která zjišťujeme. Podle současné legislativy musí být uvedena nejnižší referenční cena, tedy nejnižší cena za posledních třicet dnů, ta nejlépe přeškrtnuta a z ní vypočtena sleva. To logicky znamená, že referenční cena nemůže být nižší než cena po slevě,“ připomíná ředitelka inspektorátu.

Čtěte také

Zákazníkovi se může stát třeba i to, že například v supermarketu uvidí zboží ve slevě a až později zjistí, že žádnou slevu nedostal, protože by musel mít nějakou kartičku, aplikaci, být členem klubu zákazníků a podobně. To podle Martiny Střihavkové samo o sobě není v rozporu se zákonem, ale spotřebitel musí být transparentně informován o tom, za jakých podmínek může na nižší cenu dosáhnout.

„Musí vědět, za jakých podmínek se třeba může stát členem klubu nebo jak získat potřebnou aplikaci. Podmínky principiálně nemohou být diskriminační nebo postavené na nějakém diskriminačním základě, jako je třeba věk a pohlaví. Informace musí být pro spotřebitele transparentní, snadno pochopitelné a nesmí být zavádějící,“ zdůrazňuje.

Celý pořad Přímá řeč o slevových akcích v obchodech si pusťte v přehrávači výše.

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.