První veteránskou rallye jel ve Fiatu z roku 1922. Dnes už vůz nemá, připadl jeho bývalé ženě

Petr Hošťálek, Jihočeské motocyklové museum České Budějovice, veterán motorka
Petr Hošťálek, Jihočeské motocyklové museum České Budějovice, veterán motorka
0:00
/
0:00

Unikátní historická bugatka z roku 1911 byla dlouhá léta k vidění v Českých Budějovicích. Vlastnil ji sběratel František Ernest, který o vozu také mluví v archivní rozhlasové nahrávce natočené v roce 1966.

Na tento rok si dobře vzpomíná i Petr Hošťálek, sběratel historických automobilů a motocyklů a provozovatel Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. „Rok 1966 byl ve veteránském sportu hodně převratný, protože se u nás konala první mezinárodní veteránská rallye, která byla uspořádána tady v Českých Budějovicích,“ říká.

On tehdy ještě žil v severočeském Liberci a do Budějovic na rallye přijel. „Tady jsem se samozřejmě setkal s Frantou Ernestem, který byl jedním z iniciátorů a hlavně to pro mě byl obrovský guru, chlap s bugaťáckou svatozáří nad hlavou,“ vzpomíná.

Viděli ho naživo a ještě v jízdě

Bugatka z roku 1911 Petru Hošťálkovi učarovala. „Takové auto prostě člověk nikde nepotkal. Ten automobil byl hodný kterékoli světové sbírky, ale tady to navíc bylo umocněné tím, že jsme ho mohli vidět naživo a v jízdě. Stejný model je v Národním technickém muzeu v Praze, ale ten nikdy nejezdil, je jako stálý exponát,“ vysvětluje.

Historické vozy opět vyjely na cestu krajem z Křivonosky

Prvním historickým automobilem, který vlastnil Petr Hošťálek, byl americký Ford. „Úžasný čtyřválec, velké čtyřdvéřové auto z roku 1929, jenže jsem měl obrovský problém, že mě s ním nevzali na žádnou veteránskou rallye. Člověk si to dneska těžko představuje, ta doba je úplně jinde, na veteránské rallye jezdí i auta ze 60. let, ale v té době se za veteránské pokládaly vozy nanejvýš do roku 1924,“ dodává.

Začal tedy shánět jiný automobil. „Nakonec jsem koupil nádherně zachovalý rodinný vůz od frýdlantského zubaře – Fiat z roku 1922. Ten byl naprosto unikátní a s ním jsem se přihlásil na rallye v Českých Budějovicích,“ vypráví.

Na trať veteránské rallye Křivonoska vyjel i motocykl z roku 1901. U startu byl Český rozhlas

Historické vozy opět vyjely na cestu krajem z Křivonosky. Českobudějovičtí hasiči dorazili se svou Pragou

Téměř sto kilometrů zdolávala historická vozidla v sobotu 7. května v jižních Čechách. Uskutečnil se již 46. ročník Veteran Rallye Křivonoska. Na start se postavilo přes 270 automobilů a motocyklů vyrobených mezi lety 1901 a 1945. Z místa vysílal živě Český rozhlas České Budějovice.

Vůz už ale dnes nemá. „Postupně jsem měl automobilů spoustu a také proběhly různé životní změny, takže můj krásný Fiat potom připadl mojí první ženě, když jsme se rozešli,“ prozrazuje.

A kde skončila unikátní bugatka Františka Ernesta? „On ji samozřejmě pečlivě hýčkal až do své smrti, měl několik technických problémů, velmi často ji opravoval, ale pravidelně byl na startu Křivonosky a dalších rallye. Když asi před deseti lety zemřel, nějakou dobu měl vůz jeho syn, staral se o něj, ale pak auto změnilo majitele a dnes je ve velmi speciální sbírce ve Zlíně. Já jsem ho naposledy viděl loni na závodě,“ doplňuje Petr Hošťálek.

Archivní vyprávění o bugatce z roku 1911 i vzpomínky Petra Hošťálka přináší magazín Vltavín. Dále pořad nabízí opětovný výlet za historií města Písku, tentokrát věnovaný názvům píseckých ulic.

Spustit audio

Související