Pro zdravé srdce a cévy jezte hodně zeleniny a ovoce zelené barvy

Zelená zelenina a ovoce, zdravá strava, dieta, kiwi, chřest, okruka, hroznové víno, jablko, hruška, brokolice, hrášek, limeta. Ilustrační foto
Zelená zelenina a ovoce, zdravá strava, dieta, kiwi, chřest, okruka, hroznové víno, jablko, hruška, brokolice, hrášek, limeta. Ilustrační foto

Zelená barva souvisí s oblastí srdce a plic, které jsou součástí oběhového a kardiovaskulárního systému. Pokud je zdravý, rozvádí krev a potřebné látky mezi buňkami těla a stará se o podporu mnoha funkcí.

Onemocnění oběhového a kardiovaskulárního systému zahrnuje širokou škálu potíží, které mohou vést ke kornatění cév, srdeční příhodě, srdečnímu selhání, arytmii či problémům se srdečními chlopněmi.

Zelená rostlinná strava obsahuje vitamín K, kyselinu listovou, mnoho antioxidačních prvků a vlákninu. Všechny tyto látky vyživují a obohacují náš srdečně-cévní systém.

Vitamín K hraje důležitou roli ve srážlivosti krve a může předcházet nadměrnému krvácení v případě zranění nebo nehody. Také může potlačovat procesy kornatění, které vedou k srdečně-cévní nemoci.

Kyselina listová pomáhá chránit srdce, protože snižuje hladinu rizikového homocysteinu, aminokyseliny, která ve zvýšeném množství může poškozovat krevní cévy. Nedostatek kyseliny listové a zároveň vyšší hladina homocysteinu umocňuje riziko rozvoje srdečně-cévní nemoci.

Antioxidanty potlačují oxidativní stres, který vede k tvorbě zánětu a chronickému onemocnění, jako je srdečně-cévní choroba. Dietní vláknina pomůže snížit hladinu cholesterolu a je také zásadním pomocníkem pro udržení zdravého srdce a cév.

Výskytu několika typů srdečně-cévní nemoci můžeme předejít konzumací zelené a košťálové zeleniny. Redukujeme tak hypertenzi, srdečně-cévní nemoci a mrtvici.

Co tedy zařadit do jídelníčku?

Bok choy neboli čínská kapusta je bohatá na látky, jejichž konzumace je spojena s nižšími riziky pro rozvoj srdečně-cévní nemoci. Patří do rodiny košťálové zeleniny a časté pojídání košťálové zeleniny znamená nižší riziko vzniku aterosklerózy.

Římský salát je dobrým zdrojem vitamínu K a kyseliny listové. Špenát obsahuje sloučeniny, které pohlcují volné radikály, a může být prevencí zánětu souvisejícího s chronickými nemocemi. Je také dobrým zdrojem nitrátů, které snižují krevní tlak a rozšiřují cévy.

Tmavě zelená listová zelenina snižuje rizikový homocystein, a tím chrání srdce a cévy. Kapusta a zelí jsou bohaté na sloučeniny se silnou antioxidační kapacitou, obsahují vitamín K a spoustu vlákniny. Nezapomeňte ani na občasnou konzumaci rukoly, klíčků všeho druhu nebo pampeliškových listů.

Avokádo je také zdraví prospěšné a může podpořit srdečně-cévní systém. Je bohatým zdrojem vitamínu K, kyseliny listové, dietní vlákniny, zdravých tuků a antioxidantů. Může snížit riziko metabolického syndromu.

Zelené hrozny obsahují hořčík a draslík. Strava bohatá na hořčík je spojovaná s nižšími hodnotami krevního tlaku. Vyšší konzumace draslíku může také snížit krevní tlak a zároveň snížit riziko mrtvice.

Kiwi je bohaté na vitamín C, vitamín E a kardioprotektivní látky. Obsahuje antioxidanty, které mohou pomoci chránit DNA lidských buněk před oxidativním stresem. Je také napěchované vlákninou, snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá chránit srdce.

Dužina zeleného medového melounu obsahuje antioxidační látky. Prospěšné pro srdce jsou díky svému bohatému výživovému profilu i hrušky.

Zelené fazolky jsou coby luštěniny bohatým zdrojem vlákniny, která vyvazuje žlučové kyseliny, snižuje cholesterol a pomáhá uchovat zdravý organismus. Obsahují sloučeniny pro ochranu před zánětem i diabetem.

Zelený hrášek je bohatý na vitamíny řady B, což je zásadní pro zdravé srdce. Zelené sójové boby edamame obsahují genistein, který působí vysoce protinádorově. Fermentovaná sója je také velmi užitečná v podobě pasty miso, tempehu a fermentovaného tofu.

Spustit audio

Související