Pokud nejsme v restauraci spokojeni, etiketa dovoluje nenechávat žádné spropitné

Placení kartou v restauraci, bar, účet, útrata
Placení kartou v restauraci, bar, účet, útrata

Na závěr každé návštěvy restaurace přichází placení. Podle odbornice na etiketu Aleny Špačkové je výhodnější, když hostitel platí mimo stůl, protože může lépe kontrolovat nesrovnalosti v účtu.

V restauracích se běžně platí hotově, nebo kartou. „Platíme-li hotově, přinesou nám účet. Dnes se nosí různé desky, krabičky… My tam vložíme velkou bankovku a nebojíme se, že bychom už nikdy neviděli peníze nazpět. Přinesou nám zase zpátky peníze v deskách a my tam necháme obnos, který dáváme personálu jako spropitné,“ popisuje Alena Špačková.

V našich krajích se podle ní dává spropitné pět až deset procent, ale nejsme-li spokojeni, nemusíme dávat žádné spropitné a je to z hlediska etikety v pořádku.

Párátko nikdy nepoužíváme u stolu, při rozbalování ubrousku na sebe neupozorňujeme

Párátko, zuby, chrup, ústní hygiena. Ilustrační foto

Ubrousek, párátko a někdy také nabídka květin od květinářky. To jsou věci, se kterými se setkáváme při návštěvě restaurace. Na všechny z nich myslí i etiketa, jejíž pravidla v pořadu Návod na etiketu přibližuje Alena Špačková.

Pokud chceme platit kartou a částka je nižší než 500 korun, můžeme do desek vložit kartu. Personál nám pak přinese jen účet. Pokud je částka vyšší, přinesou ke stolu terminál, nebo platíme v ústraní, kde vyťukáme PIN.

„Je výhodnější pro personál nechávat potom spropitné hotově. Jsou ale restaurace, kde mají možnost zaplatit zvlášť útratu a zvlášť spropitné kartou. Nejjednodušší je vždy zeptat se, domluvit se,“ dodává Alena Špačková.

Po zaplacení se obleče nejprve muž a poté pomůže dámě do kabátu. Dáma odchází z restaurace jako první.

Spustit audio

Související