Nejlepší dieta? V žebříčku, který sestavili světoví odborníci, vyhrála středomořská strava

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Středomořská strava, jídelníček, dieta, zdravé jídlo, hubnutí, ovoce a zelenina. Ilustrační foto

Je všeobecně známo, že národy obývající země kolem Středozemního moře žijí déle, zdravěji a méně trpí typickými civilizačními chorobami, jako je rakovina nebo srdeční nemoci. Pomáhá tomu jejich aktivní životní styl, kontrola váhy a strava s nízkým podílem červeného masa, cukru a nasycených tuků a s vysokým podílem zdravých, lokálně produkovaných potravin.

Středomořská strava přináší množství zdravotních výhod, včetně podpory srdce, cév a mozku, prevence rakoviny a prevence a kontroly diabetu. Následováním středomořského stylu stravování také můžeme udržet nižší váhu a vyhnout se chronickým nemocem.

Vlastně neexistuje jeden správný způsob, jak konzumovat středomořským stylem. Řekové jedí odlišně od Italů, a ti jedí také jinak než Francouzi nebo Španělé. Všichni však sdílejí mnoho podobných principů.

Candát, mořské ryby, jídlo, vaření, filet, maso, brambory

V roce 2020 vyšla potřetí výroční zpráva zaměřující se na výživu a dietní doporučení. Žebříček, který sestavoval tým expertů z celého světa, vydal prestižní časopis US News and World Report´s. Odborníci ohodnotili 35 výživových strategií a středomořská strava získala několik nejvyšších ocenění.

Především se středomořský styl stravování stal celkově nejlepší dietou. Stejně tak byl vyhodnocen jako nejlepší dieta založená na rostlinné stravě a také jednička pro diabetický jídelníček, nejlepší strava pro zdraví a nejsnazší plán, který můžete následovat. Prestižní druhé místo získal také za podporu zdravého srdce.

Středomořská dieta není strukturovaným plánem, ale způsobem, jak se zdravě stravovat. Není tedy přesně předepsáno, jak kaloricky bohatý má být váš denní jídelníček, jakou formu aktivity zvolit a jak si jídelníček sestavit.

Co tedy jíst?

Pro začátek je dobré klást důraz na ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny, ořechy, fazole a další luštěniny, olivový olej a spoustu voňavých bylinek a koření. Dále několikrát týdně sníst rybu a mořské plody, umírněně drůbež, vejce, sýry a jogurty, zatímco sladkosti a červená masa odložit pro zvláštní příležitosti.

Můžete si dopřát i sklenici červeného vína. Pokud ovšem chcete zhubnout, pak s jakýmkoli alkoholem rozhodně šetřete. Středomořská dieta nebyla vyhodnocena jako nejrychlejší způsob, jak zhubnout, je to ovšem plán udržitelný a zdravý.

Středomořský jídelníček vám může pomoci ke snížení váhy, i když je relativně bohatý na zdravé tuky, jako je olivový olej, olivy, případně avokáda a některé sýry (zvláště kozí a ovčí). Více a více vědeckých studií má za to, že strach ze zdravých tuků během hubnutí není oprávněný.

Pokud vytvoříte kalorický deficit a podpoříte ho pohybovou aktivitou, měli byste pocítit úbytek několika kilogramů. Studie publikovaná ve Výživě a diabetu v roce 2018 analyzovala dietní návyky 119 Italů během dvanácti let. Vědci studii došli k závěru, že středomořská strava souvisí s nižším výskytem přírůstku váhy a menším růstem obvodu pasu.

Ve studii v roce 2010 byla porovnána středomořská dieta s nižším podílem sacharidů, tradiční středomořská dieta a dieta založená na doporučeních pro diabetické pacienty. Zhubly všechny tři skupiny, nicméně středomořská dieta s nižším podílem obilovin přinesla vyšší úbytky hmotnosti. Pokud tedy ke zdravému jídelníčku chcete také připojit rychlejší hubnutí, upravte si středomořskou stravu tak, aby používala méně obilovin.

Středomořský způsob stravování není jenom návodem ke zdravějšímu životu, je také kulturním pokladem lidstva. Roku 2010 byl organizací UNESCO zařazen na prestižní seznam chráněného nemateriálního dědictví. Je jen na nás, jak tohoto pokladu v současné době využijeme.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související