Kapkovitá nádrž a typická červená barva vždycky vzbudí pozornost. Jawa je vášeň, říká ředitel firmy
Jednou z nejznámějších průmyslových značek českého původu je bezesporu Jawa. Motocykly nesoucí toto jméno nacházely kupce po celém světě a patřily ke světové špičce. Společnost funguje dodnes, v jejím čele stojí jako výkonný ředitel Jiří Kraft.
„V továrně jsem začínal v roce 2008 jako mechanik, prošel jsem různými pozicemi přes obchodně technické služby, vedoucího obchodně technických služeb až po obchodního manažera. Jako výkonný ředitel stále sleduji vývoj a nabídku konkurence, její posun. Teď nás Evropany čekají dvě důležité výstavy, a to v Kolíně a v Miláně, kde se budou prezentovat novinky,“ vypráví.
Do studia Českého rozhlasu České Budějovice přijel Jiří Kraft kvůli nepřízni počasí autem. Kdyby nepršelo, dorazil by podle svých slov stoprocentně na motorce. „Jawa, ať už jako značka, nebo přímo motocykl, je určitě vášní. Bez té se nedá na Jawě jezdit, ani pracovat v té továrně,“ vyznává se ze své lásky k Jawám.
Jako mladý kluk nejprve jezdil na motocyklu o objemu padesát kubických centimetrů. „Jsem z generace, kdy stopětadvacítka nebyla tím prvním zajímavým motocyklem, tehdy to byla padesátka. Byl to Dandy 50, který se vyráběl ve Vodňanech pod továrnou Motor Jikov. Můj tatínek je velký jawista a od něj jsem byl od svých zhruba třinácti let motivován k tomu, abych na motorce jezdil a věnoval se tomu,“ vzpomíná.
Čtěte také
Motocykl značky Jawa podle Jiřího Krafta i laici rozeznají na první pohled. „Má genetické znaky, jak tomu říkáme. Je to především kapkovitá nádrž, případně chrom na jejích bocích, a typická červená barva,“ popisuje.
Na Jawách mu imponuje především jejich univerzálnost. „Ta motorka může být jak dopravním prostředkem do práce, tak volnočasovou zálibou. Když s Jawou pojedete na nákup, počítejte s tím, že budete potřebovat minimálně o hodinku víc času. Proč? Zaparkujete motorku, dojdete si nakoupit, a když se vrátíte k motorce, bude okolo ní stát hlouček lidí, kteří jí budou obdivovat a budou se vás na ní vyptávat,“ usmívá se.
Stejně jako automobilky, i motocyklové závody si vedou statistiky prodejů. Jawa se aktuálně pohybuje na čtvrtém místě po BMW, KTM a Hondě. Jiří Kraft toto umístění vnímá jako velice úspěšné.
Kdo si nejčastěji kupuje stroje značky Jawa? A jak je na tom věhlasný „Pérák“ nebo „Kývačka“? Celý rozhovor s Jiřím Kraftem ji poslechněte online.
Související
-
Na sjezdu Jawistů a Čezeťáků byly k vidění historické motocykly, ale i úplně nový stroj
Motorkáři se loučí s letošní sezónou. Jednou z rozlučkových akcí byl Zemský sjezd Jawistů a Čezeťáků na Harrachovce v Táboře. Přijela na něj zhruba stovka motocyklů.
-
Josef Janeček má doma desítky motorek značky ČZ, třeba legendární skútr v nezvyklé barvě
Firma Čezeta Motors, která chtěla elektrickým modelem navázat na legendární skútr strakonické značky ČZ, skončila v insolvenci. Původní skútry se stále těší velké oblibě.
-
Nafukovat pneumatiky, protáčet motory, utírat prach. Péče o muzeum historických vozidel je náročná
Muzeum historických vozidel, staré zemědělské techniky, řemesel a modelů funguje v Pořežanech. O sbírku, která zabírá 900 metrů čtverečních, se starají otec se synem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.