Nafukovat pneumatiky, protáčet motory, utírat prach. Péče o muzeum historických vozidel je náročná
Muzeum historických vozidel, staré zemědělské techniky, řemesel a modelů funguje od roku 2000 v Pořežanech na Vltavotýnsku. Kromě toho, co je z jeho názvu patrné, v něm uvidíte i dětské kočárky, šicí stroje či armádní artefakty.
Jak říká zakladatel a spolumajitel muzea František Jiříček, rozsáhlá expozice vyžaduje spoustu péče. „My jsme tady dva, já a syn Ervín. Já se většinou věnuji těm nemotorovým vozidlům, protože s těmi není takové trápení a údržba,“ přiznává.
Otec se synem nashromáždili ve svém muzeu stovky vozidel. „Máme třeba největší sbírku motocyklů tady v oblasti. Všechna vozidla máme na pneumatikách, nejen osobní auta, ale i traktory, náklaďáky, a časem uchází vzduch z pneumatik, tak se to musí dofoukávat ,“ připomíná.
Taková péče podle Františka Jiříčka rozhodně není standardem. „Když jsem v muzeu v Praze na Letné zjišťoval, jak tam udržují motocykly, dozvěděl jsem se, že nemají pneumatiky. Jsou tam místo nich jenom začerněné dřevěné obruče a mají klid, nemusí nic foukat. Ovšem my to máme živé, tak se to musí udržovat,“ říká.
Dále je třeba nutné protáčet motory. „Syn s tím má velkou práci. Několikrát ročně nafukuje pneumatiky a protáčí motory, opravuje nátěry, obnovuje informační cedulky. To zabere vždy několik dnů. No, a také se musí utírat prach, vysávat koberce,“ dodává František Jiříček.
Čtěte také
Sbírka, kterou si návštěvníci mohou v Pořežanech prohlédnout, zabírá 900 metrů čtverečních v tříposchoďové budově. Lidé uvidí například nákladní vůz Praga RND z první poválečné výroby Pragovek, které šoféři nelichotivě přezdívali randál, nebo Škodovku 256 vyvinutou před válkou, jeden z posledních dvou kusů v Čechách.
Muzeum historických vozidel je otevřené každý den. „Uvítáme každého návštěvníka, od dětí až po starce. Každý si tady přijde své, třeba dětských modelů máme přes tři a půl tisíce. Jsou tu i rarity jako nákladní auto na dřevoplyn, údajně jediné v Evropě, památka na Hitlera,“ zve František Jiříček.
Největší vzácností muzea je barokní kočár z poloviny 18. století, který si zahrál už ve spoustě českých pohádek, ale i v evropských filmech a dokumentech.
Rozhovor s majiteli muzea historických vozidel v Pořežanech Františkem Jiříčkem a jeho synem Ervínem Jiříčkem, který vznikl pro cyklus Jihočeši, si poslechněte online.
Související
-
První veteránskou rallye jel ve Fiatu z roku 1922. Dnes už vůz nemá, připadl jeho bývalé ženě
Unikátní bugatka z roku 1911 byla řadu let k vidění v Českých Budějovicích. Vlastnil ji sběratel František Ernest, který o vozu také mluví v archivní rozhlasové nahrávce.
-
Jeho lišková polévka je v Táboře vyhlášená. Nabídky z větších měst kuchaře Martina Svatka nelákají
Je členem národního týmu kuchařů a cukrářů, napsal kuchařku a zahrál si i sám sebe v seriálu. Martin Svatek žije v Košicích na Táborsku a šéfuje restauraci v Táboře.
-
Na mnoho jihočeských skal vylezl mezi prvními Rudolf Vaclík. Pomáhal vytvářet cesty pro horolezce
Rudolf Vaclík patří k zakladatelům jihočeského horolezení. Má pět oficiálně zaevidovaných prvovýstupů, například na skálu Barevka u Krumlova trasou Karbunkulový hřeben.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.