Jiří Březina starší: Dámská kabelka očima muže
Dámská kabelka je předmět tajemných vlastností, které začínají už rozměry. Ze všeho, co lidé nosí sebou, neznám jiný předmět, který by se vyskytoval v tolika různých velikostech.
Kabelka se dá říkat čemukoli od takzvaného psaníčka, které s bídou pojme autobusovou jízdenku, po objemné vaky, které by snadno posloužily jako listonošská brašna, kdyby ještě nějací listonoši s brašnou chodili. Srovnejte si to třeba s aktovkami, všechny jsou skoro stejné.
Rozpětí velikostí ovšem bledne před rozpětím cen. Hlavně horní hranice je zajímavá. Zapomeňte na desetitisíce, jsme v řádu milionů, a ne korun, ale dolarů. To jsou samozřejmě nesmyslné peníze za jakékoli zavazadlo, byť pro něj položil život urostlý krokodýl.
Však tyhle peníze neplatíte za to zavazadlo, ale za dojem. A i když kabelky za milion jsou samozřejmě ojedinělým výstřelkem filmových hvězd a zkorumpovaných úřednic, i za ty běžné zaplatíte o dost víc, než by odpovídalo pracnosti a spotřebě materiálu ve srovnání, dejme tomu, s řemeslnickou brašnou.
Pokud jde o obsah kabelek, k jeho charakteristice mi bohužel chybí informace. Občas je sice možné zahlédnout předměty dovnitř vkládané nebo z kabelky vytahované, ale vlastní obsah nám mužům zůstává zahalen tajemstvím.
Viděl jsem z kabelky vyndávat kapesník, svačinu, objemný nákup i šroubovák. Nejspíš se tam dají nosit i klíče, podle mých pozorování je ale prakticky nemožné je tam nalézt. Z detektivek pak víme, že k obsahu dámské kabelky může patřit i malá stříbrná pistole s perleťovou rukojetí. Jiné rukojeti se do kabelky nehodí.
V zájmu rovnoprávnosti se sluší zmínit i kabelky pánské. O eleganci se u nich mluvit nedá, většinou připomínají nafouknutý penál na provázku. Jsou snad vhodné pro účetní, revizory a jiné pečlivé muže pevných návyků. Jinak jsou dobré jen k tomu, aby je nositel někde zapomněl. Proto je žádný normální muž nenosí.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.