Firma z Táborska upravuje auta pro vozíčkáře. Teď vyvinula sklopnou desku do elektroaut

9. červen 2022 11:42

Už čtvrt století vyvíjí, vyrábí a montují různé úpravy do aut, které usnadňují převoz a mobilitu lidí upoutaných na invalidní vozík. Teď firma API CZ ze Slap u Tábora představila novinku, která umožní ve větší míře využívat elektroauta. Firemním vývojářům se totiž podařilo vyřešit problém s baterií, kvůli které zbývalo pro plošinu málo místa.

„Ty baterie jsou velké, těžké a prostor, který máme na převoz invalidních vozíků, se tím pádem výrazně zmenšil,“ připomíná Miroslav Bartoš, zakladatel firmy API CZ. Společně s kolegy problém vyřešil tím, že k plošině přidali ještě druhou sklopnou nájezdovou desku, která zvětšila plochu pro vozík a zároveň vozíčkáři umožňuje nastavení optimální polohy při cestování.

„Když jsme prototyp ukázali na poměrně významné výstavě v Německu, přišli se podívat zákazníci, kteří tato auta využívají a zjistili, že komfortní přeprava lidí na invalidních vozících je důležitou součástí jejich přepravní služby, ale byli tam i všichni naši konkurenti, kteří okamžitě sledovali, co je to za nový trend,“ vypráví Miroslav Bartoš.

Klíčovým trhem jsou pro firmu Evropská unie a Spojené státy americké. Uchází se i o zakázky na vozy pro veřejnou dopravu nebo taxislužbu v evropských městech, která ve výběrových řízeních preferují využívání aut s elektro pohonem. „Je to Barcelona, Madrid, teď je výběrové řízení v Hamburku, kde už požadují pro tyto typy doprav jenom elektrická vozidla,“ dodává Miroslav Bartoš.

Čtěte také

Firma si většinu komponentů potřebných k přestavbě vozidel vyrábí sama. „Toto zařízení je vypalovací laser, kterým připravujeme veškeré díly potřebné k výrobě. Teď momentálně vypaluji součástky na ruční řízení,“ ukazuje technik Luděk Hubáček, který je jedním z dvaceti zaměstnanců firmy.

Většinu zakázek tvoří nájezdové rampy, po kterých vozíčkář vjede zezadu do auta. „Naše přestavba je masivní, nejedná se o žádný drobný tuning, ale v podstatě vyřízneme podlahu až předním sedačkám. Z automobilu se odstraní originální nádrž, originální výfukové potrubí. Auto je odstrojené, ale upravené tak, aby po otevření dveří vypadalo jako originál z automobilky,“ líčí ředitelka API CZ Lenka Bartošová.

Přestože má firma zakázek do celého světa dostatek, kvůli problémům s dodávkami materiálů je teď na polovině své výrobní kapacity. Letos předělá asi tisíc aut, což znamená meziroční pokles o 600 vozů.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související