Firmy dodávající komponenty pro automobilový průmysl se kvůli pandemii dostávají do milionových ztrát

22. říjen 2021 15:20
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výroba komponentů pro automobilový průmysl ve společnosti Motor Jikov v Českých Budějovicích

Některé automobilky krátí objednávky jihočeským firmám, které vyrábí součástky a další komponenty. Také český automobilový průmysl patří mezi koronavirem výrazněji zasaženým odvětvím.

Firmy dodávající součástky a příslušenství pro auta se proto dostávají do milionových ztrát. Jde nejenom o nadnárodní společnosti. Podle hospodářské komory mezi ně patří i menší firmy, kterým hrozí krach.

„Využíváme zhruba 80 procent kapacit našich strojů. V době před krizí jsme jeli na všechny směny, využívali jsme soboty, neděle, přesčasy, v současné době jsme se vrátili k třísměnnému provozu a stroje jedou od pondělí do pátku,“ říká ve slévárně hliníku společnosti Motor Jikov generální ředitel Miroslav Dvořák.

Čtyřicet zaměstnanců Motoru Jikov proto v současnosti nepracuje a dostává šedesát procent platu. To ale nejsou jediná úsporná opatření. „Další zaměstnance nepřijímáme. Nárůsty jsme řešili přesčasy, najímanými pracovníky a dočasnými pracovními poměry, to jsou nástroje, které můžete okamžitě ukončit, nemusíte sahat na vlastní pracovníky, a přesto snižujete mzdové náklady a může se snižovat výkon,“ doplňuje Miroslav Dvořák.

Čtěte také

Nejistotu zažívá také písecká Faurecie. Ztráty jdou podle ředitele Vojtěcha Janáka do desítek milionů korun. Nejde jen o to, že společnost platí své zaměstnance, pro které nemá v současnosti práci. „Náklady jsou spojené s materiálem, který nakoupíme a pak nevyužijeme. Dodáváme pro několik automobilek a vidíme, že některé odvolávají zakázky,“ potvrzuje ředitel.

Náklady na výrobu se navíc neustále zvyšují, což celou situace ještě komplikuje. „Ceny materiálu rostou, i když už ne tak závratně jako před několika týdny, a zároveň v poslední době rostou ceny energií nad jakékoli meze. To může být další problém, obzvláště pro firmy, které mají energeticky náročnou výrobu, takže se může stát, že některé i ukončí činnost,“ uvádí ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist.

Tomu chce vláda předejít. Automobilky a jejich dodavatelé by kvůli omezení výroby mohli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus. Po jednání tripatrity to oznámil premiér Andrej Babiš z hnutí ANO. Vláda by mohla o spuštění programu jednat nejpozději 7. listopadu.

Spustit audio

Související