Firmy dodávající komponenty pro automobilový průmysl se kvůli pandemii dostávají do milionových ztrát
Některé automobilky krátí objednávky jihočeským firmám, které vyrábí součástky a další komponenty. Také český automobilový průmysl patří mezi koronavirem výrazněji zasaženým odvětvím.
Firmy dodávající součástky a příslušenství pro auta se proto dostávají do milionových ztrát. Jde nejenom o nadnárodní společnosti. Podle hospodářské komory mezi ně patří i menší firmy, kterým hrozí krach.
„Využíváme zhruba 80 procent kapacit našich strojů. V době před krizí jsme jeli na všechny směny, využívali jsme soboty, neděle, přesčasy, v současné době jsme se vrátili k třísměnnému provozu a stroje jedou od pondělí do pátku,“ říká ve slévárně hliníku společnosti Motor Jikov generální ředitel Miroslav Dvořák.
Čtyřicet zaměstnanců Motoru Jikov proto v současnosti nepracuje a dostává šedesát procent platu. To ale nejsou jediná úsporná opatření. „Další zaměstnance nepřijímáme. Nárůsty jsme řešili přesčasy, najímanými pracovníky a dočasnými pracovními poměry, to jsou nástroje, které můžete okamžitě ukončit, nemusíte sahat na vlastní pracovníky, a přesto snižujete mzdové náklady a může se snižovat výkon,“ doplňuje Miroslav Dvořák.
Čtěte také
Nejistotu zažívá také písecká Faurecie. Ztráty jdou podle ředitele Vojtěcha Janáka do desítek milionů korun. Nejde jen o to, že společnost platí své zaměstnance, pro které nemá v současnosti práci. „Náklady jsou spojené s materiálem, který nakoupíme a pak nevyužijeme. Dodáváme pro několik automobilek a vidíme, že některé odvolávají zakázky,“ potvrzuje ředitel.
Náklady na výrobu se navíc neustále zvyšují, což celou situace ještě komplikuje. „Ceny materiálu rostou, i když už ne tak závratně jako před několika týdny, a zároveň v poslední době rostou ceny energií nad jakékoli meze. To může být další problém, obzvláště pro firmy, které mají energeticky náročnou výrobu, takže se může stát, že některé i ukončí činnost,“ uvádí ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist.
Tomu chce vláda předejít. Automobilky a jejich dodavatelé by kvůli omezení výroby mohli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus. Po jednání tripatrity to oznámil premiér Andrej Babiš z hnutí ANO. Vláda by mohla o spuštění programu jednat nejpozději 7. listopadu.
Související
-
Místo košil a funkčního prádla roušky. Některé textilní firmy změnily výrobu
Nejen domácí švadlenky, také textilní firmy šijí roušky. Pandemie koronaviru citelně ekonomicky zasáhne i textilní průmysl, přesto některé firmy rozdávají roušky zadarmo.
-
Do výrobních hal písecké Faurecie se po šestitýdenní pauze vrátí zaměstnanci, bude jich ale míň
Další jihočeské průmyslové závody obnovují výrobu. Je mezi nimi i písecká společnost Faurecia, která vyrábí součástky a příslušenství pro automobilový průmysl.
-
Jihočeské firmy přistupují k pandemii koronaviru různě. Někde výrobu stopli, jinde výrazně omezili
Omezení linek a zastavení výroby nebo takzvaná částečná nezaměstnanost. To jsou opatření, kterými některé jihočeské továrny a podniky přistupují k pandemii koronaviru.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Neustále říkáme, že české zdravotnictví je dokonalé. Podle mě už dávno jedeme z kopce, varuje lékař Šebek
-
Zmocněnec: Ruská prohlášení o míru jsou podmínky kapitulace. To Ukrajinci ani my nemůžeme připustit
-
Asadova vláda tvrdé ruky byla křehká. Určitě to má vliv na ochotu Hamásu uzavřít příměří, říká expert
-
Mít děti je skvělé, problém je bydlení, tvrdí Juchelka. ‚Bezdětnost bývala normou,‘ oponuje Jílková