Desítky nehod za dva roky. Řidiči na chýnovském obchvatu nedávají přednost v jízdě, křižovatka je přitom přehledná

1. říjen 2025

Chýnovský obchvat, přesněji část silnice I/19 kolem Chýnova na Táborsku – místo, kde policie za poslední dva roky řešila už téměř čtyřicet dopravních nehod. Ve třiceti případech k nim došlo kvůli nedání přednosti v jízdě. To nemá v jižních Čechách obdoby. V čem je chyba? To se snaží zodpovědět pořad Přímá řeč. Redaktor Zdeněk Zajíček projel kritické úseky s policejním mluvčím Milanem Bajcurou.

Chýnov na Táborsku byl v minulosti spojován hlavně se sochařem Františkem Bílkem a jeskyní. Dnes je to spíše synonymum pro dopravní nehody. Na zdejším nově otevřeném obchvatu se dvěma křižovatkami došlo od října 2023 k 37 kolizím. Ve třiceti případech určili policisté jako příčinu nedání přednosti v jízdě.

Věkové kategorie viníků nehod na obchvatu Chýnova jsou víceméně vyrovnané. V devíti případech je způsobili řidiči a řidičky do třiceti let, v deseti případech nad padesát let, z toho tři senioři. Zbývající viníci byli středního věku, nebo je jejich věk nezjištěný, protože z místa nehody ujeli. Věkem to tedy nebude.

Proč vlastně řidič nedá někomu jinému přednost? Podle statistik nehodovosti je častým důvodem to, že se nevěnuje řízení tak, jak by měl, ale také zbytečně riskuje a chvátá.

„Z pohledu řidiče je křižovatka přehledná, dopravní značení dostačující a je to čistě jenom o bezohlednosti řidičů,“ míní Milan Veselý, řidič a také nezávislý zastupitel Chýnova. Podle něj někteří řidiči nečtou dopravní značení a překračují povolenou rychlost.

Čtěte také

Na příjezdu od Turovce k chýnovskému obchvatu je na silnici opakovaně vodorovné šrafování, které dopředu upozorňuje na blížící se křižovatku. K tomu je na obou krizových křižovatkách, jak od Turovce, tak od Záhostic, několikanásobné dopravní značení.

„Zdůraznění svislého dopravního značení, doplnění vodorovného dopravního značení, to všechno se dodělávalo poté, co jsme vyhodnotili, že tam k těm dopravním nehodám dochází,“ uvádí Stanislav Vorel z odboru služby dopravní policie. Zvýraznění však nepomohla, bourá se dál.

Podobně problematická křižovatka, ke které bylo nutné doplnit dopravní značení, je podle Stanislava Vorla u Protivína na Písecku.

„Já si z toho beru poučení, že méně je někdy více. To znamená třeba v konkrétním případě Chýnova nedělat více připojení na obchvatovou komunikaci, ale udělat pouze jedno, a to udělat kvalitně. Třeba i dráž, to znamená mimoúrovňové řešení,“ komentuje Stanislav Vorel, který je zastáncem toho, že na chýnovském obchvatu měla vzniknout mimoúrovňová křižovatka místo současné stavby.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu