Chodí se vpravo, nebo vlevo? Pravidla pohybu na společných stezkách pro pěší a cyklisty vyvolávají dohady

28. květen 2025

Cyklista nesmí ohrozit chodce a chodec nesmí ohrozit cyklistu. To je jediná zákonná norma, která upravuje pohyb na společných stezkách pro pěší a jízdní kola, na nichž nejsou pravidla znázorněna jiným způsobem.

Společná stezka pro chodce a cyklisty, kde není žádným piktogramem ani vodorovným dopravním značením určeno, kdo má kde chodit a kudy jezdit. Určitě už jste po ní šli nebo jeli. A už se vám také stalo, že někoho jste viděli jít vpravo, někoho vlevo, někoho kličkovat mezi kočárky a chodci a navzájem se poučovat, jak to má být správně. 

Jak se tedy pohybovat na společné stezce pro chodce a cyklisty?

Právní úprava pohybu chodců a cyklistů na společných cyklostezkách v České republice je založena především na principu vzájemné ohleduplnosti a nekonfrontačního sdílení společného prostoru. Zákon č. 361/2000 Sb. stanovuje základní pravidla, která by měla zajistit bezpečný pohyb všech účastníků.

Cyklostezka Hluboká nad Vltavou

Jenomže jediná konkrétní právní norma zní: Cyklista nesmí ohrozit chodce a chodec nesmí ohrozit cyklistu. Na rozdíl od některých jiných států, například Německo nebo Nizozemí, kde jsou stezky tohoto typu striktně rozděleny barevnými pruhy a cyklista může dostat i pokutu za jízdu v pruhu pro chodce.

Dalo by se logicky předpokládat, že i když právní předpisy nestanovují konkrétní strany pro pohyb jednotlivých účastníků na neoznačené smíšené stezce, bylo by vhodné, aby se cyklisté drželi pravé strany ve směru jízdy a chodci šli po levé straně, aby se vzájemně lépe viděli, podobně jako při chůzi na silnici bez chodníku. Tento princip také vychází z obecného pravidla provozu na pozemních komunikacích, kdy se jezdí vpravo.

Účastníci by neměli vytvářet velké skupiny, které by zabíraly celou šířku stezky a blokovaly pohyb ostatních. Chodci by se měli chovat předvídatelně, neměli by nečekaně měnit směr chůze či dělat prudké pohyby, aby neomezili či neohrozili cyklisty.

Jenomže realita je většinou jiná. Jakmile jde chodec po levé straně, bývá často cyklisty upozorňován, že má chodit vpravo. Ve chvíli, kdy jde pěšky vpravo, nemá vůbec žádnou představu o tom, co se mu děje za zády a kdo se na něj zezadu řítí.

S rostoucí popularitou cyklistiky a aktivního způsobu dopravy obecně lze očekávat, že společných stezek pro chodce a cyklisty bude přibývat, a tím naroste i nutnost jasné právní úpravy jejich používání. Pořad Přímá řeč se detailně zabývá stávajícími právními úpravami.

Jak to vidí strážníci

Asi nejkomplexnější odpověď poskytl Martin Hrinko, ředitel městské policie v Českých Budějovicích. Ten na dotaz ohledně právních norem, které pohyb chodců a cyklistů na společných cyklostezkách upravují, zaslal následující text, který uvádíme v nezkrácené podobě.

Podle ust. § 2 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pozemních komunikacích“), je za pozemní komunikaci označena dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.

Dále jsou pozemní komunikace zákonem o pozemních komunikacích děleny na kategorie, kdy jednou z těchto kategorií jsou místní pozemní komunikace a tyto jsou dále rozděleny na jednotlivé třídy. Jednou z těchto tříd je místní komunikace IV. třídy, která je komunikací nepřístupnou provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz.

Do této kategorie a třídy spadají smíšené stezky pro chodce a cyklisty. Jedná se tedy o pozemní komunikaci. Jelikož pozemní komunikace označená dopravní značkou C 9a – stezka pro chodce a cyklisty společná není chodníkem, platí pro chodce pohybující se po takto označené smíšené stezce ust. § 53 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), v platném a účinném znění (dále jen „zákon o silničním provozu“), které říká, že kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky.

Toto ustanovení lze tedy analogicky užít pro pohyb chodců po smíšené stezce pro chodce a cyklisty, jelikož stezka není chodníkem.

Dále je v ust. § 57 odst. 2 stanoveno, že na jízdním kole se na pozemní komunikace jezdí vpravo. Z uvedených zákonných ustanovení lze dovodit, že chodci by se na smíšené stezce pro chodce a cyklisty, nerozdělené dělící čárou, měli pohybovat vlevo a cyklisté vpravo. Tento způsob užití stezky je i bezpečnější pro chodce, neboť mají možnost vidět proti sobě přijíždějícího cyklistu, zatímco pokud jde chodec vpravo, cyklista jede vpravo, musí cyklista při míjení chodce objet, kdy tento nemusí za sebou přijíždějícího cyklistu zaznamenat. Zároveň pro chodce platí ust. § 53 odst. 4 zákona o silničním provozu, kdy chodec nesmí ohrozit cyklistu jedoucího po stezce.

Paralelně k tomuto je cyklistovi ustanovením § 57 odst. 5 zákona o silničním provozu dána povinnost neohrozit chodce jdoucího po stezce. Pro úplnost lze doplnit, že žádným zákonným ustanovením není chodci stanovena povinnost pohybovat se po chodníku vpravo. Toto je zákonem o silničním provozu vymezeno pouze pro chůzi po přechodu pro chodce, když v ust. § 54 odst. 1 zákona o silničním provozu je mimo jiné dáno, že na přechodu pro chodce se chodí vpravo.

Rovněž se dle § 2 písm. j) zákona o silničním provozu za chodce považuje i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm³, psa a podobně.

Pro všechny osoby využívající sportovní vybavení, jak je uvedeno v předešlé větě, platí stejná pravidla pro pohyb na smíšené stezce pro chodce a cyklisty, jako pro chodce.

V neposlední řadě pro pohyb psů na smíšených stezkách pro chodce a cyklisty platí ustanovení § 60 odst. 11 zákona o silničním provozu, které říká, že vlastník nebo držitel domácích zvířat je povinen zabránit pobíhání těchto zvířat po pozemní komunikaci. Jak je uvedeno výše, smíšená stezka pro chodce a cyklisty se řadí mezi pozemní komunikace, platí tedy povinnost zabránit pobíhání domácích zvířat po stezce.

Jak tedy českobudějovičtí strážníci případné přestupky na společné stezce řeší?

„Strážníci obecních (městských) policií jsou ustanovením § 124 odst. 13 písm. d) zákona o silničním provozu zmocněni projednat přestupek příkazem na místě při zjištění porušení pravidel, mimo jiné, pro chůzi a jízdu na jízdním kole. Strážníci jsou tedy oprávněni projednat uložením pokuty v příkazním řízení, případně oznámit příslušnému správnímu orgánu, všechny přestupky spočívající v porušení pravidel (zákonných ustanovení), jak jsou uvedeny výše. Vzhledem k tomu, že porušování pravidel pro jízdu na jízdním kole či pro chůzi je velmi častým jevem, možná právě z neznalosti osob, jak se správně pohybovat po stezkách pro chodce a cyklisty, projednávají strážníci takové přestupky velmi často,“ odpovídá Martin Hrinko.

Pozemní komunikace jsou zákonem o pozemních komunikacích děleny na kategorie, kdy jednou z těchto kategorií jsou místní pozemní komunikace a tyto jsou dále rozděleny na jednotlivé třídy. Jednou z těchto tříd je místní komunikace IV. třídy, která je komunikací nepřístupnou provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz.
Do této kategorie a třídy spadají smíšené stezky pro chodce a cyklisty. Jedná se tedy o pozemní komunikaci. Jelikož pozemní komunikace označená dopravní značkou C 9a – stezka pro chodce a cyklisty společná není chodníkem, platí pro chodce pohybující se po takto označené smíšené stezce ust. § 53 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), v platném a účinném znění (dále jen „zákon o silničním provozu“), které říká, že kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, kde není krajnice nebo je-li ne-schůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky“.
Toto ustanovení lze tedy analogicky užít pro pohyb chodců po smíšené stezce pro chodce a cyklisty, jelikož stezka není chodníkem.
Dále je v ust. § 57 odst. 2 stanoveno, že na jízdním kole se na pozemní komunikace jezdí vpravo. Z uvedených zákonných ustanovení lze dovodit, že chodci by se na smíšené stezce pro chodce a cyklisty, nerozdělené dělící čárou, měli pohybovat vlevo a cyklisté vpravo.

Martin Hrinko, ředitel Městské policie České Budějovice

Opačný pohled ministerstva dopravy

Přímá řeč Českého rozhlasu České Budějovice nebyla jediná, kdo hledal konkrétní právní úpravy pohybu chodců a cyklistů na společných stezkách. Zajímal se o ně i posluchač Pavel Blažek, se kterým se redaktor Zdeněk Zajíček při natáčení náhodně sešel. Ten mimo jiné poslal dotaz na ministerstvo dopravy.

Z odpovědi ministerstva, které zastává opačný názor, vybíráme:

Ministerstvo dopravy je toho názoru, že pohyb chodů při pravé straně příslušné stezky je přirozeným, předvídatelným a uživatelsky komfortním řešením, které maximalizuje bezpečnost všech uživatelů stezky…
…Obě skupiny jsou zcela rovnoprávnými uživateli dané pozemní komunikace, čemuž odpovídá vzájemné vymezení jejich povinností plynoucí z komentovaného ustanovení v korelaci s § 57 odst. 5 a 6 zákona o silničním provozu. Platí, že chodec ani cyklista se při užívání stezky nesmí vzájemně ohrozit, a na stezce s odděleným pruhem pro chodce a pruhem pro cyklisty smí chodec či cyklista pruh určený pro druhou skupinu účastníků provozu užít pouze při obcházení, vcházení a vycházení ze stezky, resp. objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku, přičemž nesmí dojít k ohrožení těch účastníků provozu, pro které je pruh určen.
Pro případy, kdy směr chůze či jízdy nevyplývá z místní či přechodné úpravy, nemají chodci povinnost pohybovat se na stezce vpravo, a to na rozdíl od cyklistů, jimž to ukládá ustanovení § 57 odst. 2 zákona o silničním provozu „Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici.

Posluchač Pavel Blažek z Českých Budějovic získal i odpověď z odboru dopravy, podle níž se mají chodci na společné stezce pohybovat vpravo. Odpověď vycházela z technických podmínek ministerstva dopravy, dokumentu Technické podmínky TP 179, který slouží pro navrhování komunikací pro cyklisty.

Kde je tedy pravda?

Přímá řeč se na toto téma zeptala i krajského koordinátora Besipu, tedy jednoho z oddělení ministerstva dopravy, Václava Kováře. Upravuje nějaká zákonná norma konkrétně, striktně a přehledně pohyb chodců a cyklistů na společné stezce, na níž rozvržení není nijak jinak graficky znázorněno?

„Tak tomu není. Žádná norma konkrétně ten pohyb neupravuje,“ říká Václav Kovář. „Pokud bychom chtěli dojít k nějaké úpravě, museli bychom se prokousat jednotlivými ustanoveními jednotlivých zákonů. Jedním z těch zákonů je samozřejmě zákon o provozu na pozemních komunikacích. Dále potom zákom 13/1997 Sb., který nám rozděluje pozemní komunikace. A v tomto zákoně v paragrafu šest stanoveno, že stezky anebo cyklostezky spadají obvykle do kategorií místních komunikací čtvrté třídy. Z toho můžeme vyvozovat, jak se na těch jednotlivých komunikacích chovat. Nicméně úplně přesně žádný zákon a žádné, žádné zákonné pravidlo ani vyhláška ten pohyb nestanovuje,“ dodává.

Václav Kovář tedy vlastně doporučuje to, co udělal ředitel českobudějovické městské policie, projít si související zákonné normy.

A právě na základě těchto zákonných ustanovení, popřípadě na základě dalšího zákonného ustanovení, které nám předepisuje, jak bychom se měli chovat například na silnici třetí třídy, bychom si mohli odvodit tu vhodnost, nikoliv tedy předepsanou povinnost, ale vhodnost pohybu chodce po společné stezce pro chodce a pro cyklisty,“ doplňuje krajský koordinátor Besipu.

Čtěte také

A co doporučovaná citace z takzvaných Technických podmínek ministerstva dopravy pro navrhování komunikací pro cyklisty. Pod zkráceným názvem TP 179 je ke stažení na stránkách ministerstva dopravy.

V oddíle 4.9.6. se uvádí: Stezka pro chodce a cyklisty společná je určena pro společný pěší a cyklistický provoz v jednom prostoru a může být užívána bruslaři…. Uživatelé se zpravidla pohybují vpravo, rychlejší míjejí pomalejší zleva.

Co jsou to vůbec Technické podmínky TP 179? „Technické podmínky jsou v podstatě normy, které vydává ministerstvo dopravy, ať už ke stavbě nebo k úpravě pozemních komunikací nebo umístění dopravního značení. Jsou to závazné podmínky pro úřady, které provádějí osazení dopravními značkami, které provádějí úpravy těch komunikací a podobně,“ vysvětluje Václav Kovář.

„Jsou to v podstatě oborové předpisy vydávané pro oblast pozemních komunikací a mohly by být považovány za vnitřní předpis ministerstva. Pro jiné subjekty či jiné státní orgány by mohly být závazné například tehdy, pokud to stanoví obecně závazný právní předpis, přičemž z právního hlediska může být stanovení závaznosti takových dokumentů neveřejného charakteru problematické. To znamená, že je v podstatě řečeno: Je to neveřejný dokument, a my nemůžeme přece trvat na tom, aby se veřejnost řídila neveřejným dokumentem,“ doplňuje.

Zahraniční inspirace

V praxi to zatím vypadá tak, že chodci si v mnoha případech vnitřně uvědomují, že by měli chodit vlevo, ale s každým dalším přijíždějícím cyklistou se pro jistotu odklidí do pravé části společné stezky. Tam ale riskují, že ve chvíli, kdy se při chůzi vyhnou například louži a vyhnou se jí směrem do středu cyklostezky, může do nich zezadu přijíždějící cyklista narazit.

Možná by stálo za úvahu vzít si inspiraci ze zahraničí, kde jsou tyto normy už dávno stanoveny daleko pevněji. Podle dostupných informací odpovídají zhruba tomuto:

1. Německý model

  • Oddělené pruhy: Cyklisté vpravo, chodci vlevo s jasným barevným rozlišením.
  • Rychlostní limit: 25 km/h pro cyklisty na smíšených stezkách.
  • Sankce: Pokuta až 55 € za jízdu po chodcovském pruhu.

2. Nizozemský přístup

  • Červený asfalt: Jednoznačné vizuální odlišení cyklopruhů.
  • Hierarchie uživatelů: Chodci mají přednost na společných stezkách, ale musí neprodleně uvolnit prostor cyklistům.

Co doporučit závěrem?

Držet se zákona, tedy navzájem se neohrožovat. A pokud by se vám zdálo, že by bylo vhodnější společné stezky graficky upravit a konkretizovat, jaký uživatel se kde má pohybovat, pak se obrátit na místní samosprávy, aby se o takové zvýraznění zasadily.

Viz citace z dopisu ministerstva dopravy:

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů v ustanovení § 77 odst. 1 písm. c) stanoví, že místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a na veřejně přístupné účelové komunikaci obecní úřad obce s rozšířenou působností, a to opatřením obecné povahy, které musel řádně odůvodnit.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat