Botiček dáváme méně a věnujeme se závažnějším přestupkům, tvrdí ředitel budějovické městské policie

9. duben 2025

Největší audioportál na českém internetu

Botička na automobilu v Českých Budějovicích | Foto: Zdeněk Zajíček, Český rozhlas

Činnost městské policie. Přímou řeč Českého rozhlasu České Budějovice připravil Zdeněk Zajíček

Říká se jim „botičkáři“. Podstatná část lidí vnímá městskou policii hlavně jako ty, kdo rozdávají pokuty za špatné parkování, případně další dopravní přestupky. Je možné, aby se strážníci zbavili této nálepky? Co jim ukládá zákon a jaké problémy musí řešit v různých městech? V pořadu Přímá řeč se zaměříme na České Budějovice, Tábor a Český Krumlov.

Redaktor Zdeněk Zajíček před více než rokem vyrazil na pochůzku se strážníky v Českých Budějovicích a zaujalo ho, že například v roce 2023 místní městská policie řešila 48,7 tisíc přestupků, z toho skoro 45,5 tisíce dopravních.

Náměstek primátorky Lubomír Bureš zvolený za ODS, který má městskou policii v gesci, k tomu tehdy řekl: „To je poměr, se kterým nejsme spokojeni. Není žádným tajemstvím, že městské policii v Českých Budějovicích se vždycky přezdívalo botičkáři. A to prostě nechceme, tuhle ošklivou nálepku chceme sundat.“

Povedlo se to? Podle ředitele městské policie Martina Hrinka ano. „Za poslední roky jsme klesli z osmi tisíc botiček na pět tisíc. To znamená, že dáváme o tři tisíce botiček méně a více se věnujeme závažnějším a rizikovějším dopravním přestupkům, třeba rychlosti jízdy ve městě,“ uvádí.

„Byť dopravní přestupky tvoří největší část našich pokut, v Českých Budějovicích opravdu spíše dbáme na zajištění veřejného pořádku a soustředíme se na volání o pomoc. Pro občany je důležité, aby se dočkali pomoci v co nejkratší době. Když zavolají, hlídka městské policie přijíždí v řádech minut, aby vyřešila jejich problém. Toto je naše filozofie a to jsme cíleně předřadili řešení dopravních přestupků,“ dodává.

Náročná letní sezona v Krumlově

Český Krumlov má dvacet městských strážníků včetně velitele, jeho zástupce a preventisty. „Nejčastěji řešíme dopravu, stejně jako je tomu asi ve všech podobných turistických městech. Na druhém místě jsou bezdomovci, jejich pohyb a chování hlavně okolo obchodních domů, v centru města a na autobusovém nádraží. Třetí okruh představují kapsáři a kapsářky, kteří sem míří z jižních zemí a infiltrují se mezi turisty,“ popisuje velitel Jan Šítal.

V Českém Krumlově je náročná hlavně letní sezona, kdy do města míří tisíce turistů a také vodáků. „Narážíme na problémy, kdy se turisté ubytují v centru města a myslí si, že budou ubytováni v klidu, ale ono to tak úplně není, protože třeba právě vodáci navštěvují různé noční podniky. Musím ale říct, že je to mnohem lepší než před lety, protože provozovatelé si v kempech zařídili svoje občerstvení, mají tam restaurace, mají tam programy, takže vodáků do města už chodí méně,“ vypráví Jan Šítal.

Čtěte také

Fungování obecní policie upravuje zákon 553/1991 Sb. Už v něm se jako jeden z jejích úkolů uvádí dohled na bezpečnost a plynulost provozu. Doprava je klíčová i pro strážníky v Táboře. „Domníváme se, že bychom se spíš měli věnovat veřejnému pořádku a věcem souvisejícím třeba s majetkem, ale bohužel i veřejnost žádá, abychom řešili dopravní záležitosti,“ komentuje velitel Petr Svoboda.

„Žádají to zejména obyvatelé sídlišť a aglomerací, kde je doprava zahuštěná. Automobilismus je dneska velmi silný a v podstatě neustále vznikají problémy a prohřešky, které se týkají provozu. Doprava tak zabírá zhruba osmdesát, někdy až devadesát procent naší činnosti,“ doplňuje.

I proto vítá, že město pořídilo skenovací auto, které nahrazuje práci strážníků tím, že samo vyhodnocuje přestupky za parkování a automaticky posílá výzvy provozovatelům. „Nicméně pořád toho musíme řešit hodně, třeba když vozidlo překáží provozu a je nutný odtah. Mírný trend zlepšování máme, ale asi nám nikdo zcela tuto aktivitu neodstraní,“ uzavírá Petr Svoboda.

Celý pořad Přímá řeč zaměřený na činnost městské policie si poslechněte online.

Související