Českobudějovická radnice chce pro zklidnění dopravy v centru města zavést takzvané sdílené zóny
Opětovné opatření na zklidnění dopravy v centru Českých Budějovic je v nedohlednu. Na začátku roku 2023 krajský soud zrušil kvůli nesrozumitelnosti režim, který připravilo minulé vedení města. Nynější radní následně slíbili, že přijdou s novou variantou. To se ale dosud nestalo. Postup kritizuje občanská iniciativa Tak co bude. Její spoluzakladatel, aktivista Michal Hořejší byl spolu s náměstkem primátorky pro dopravu Lubomírem Burešem zvoleným za ODS hostem pořadu Přímá řeč.
Vedení Českých Budějovic už loni na jaře proklamovalo, že určitě nechce zklidnění dopravy v centru města zavrhnout a představí nová opatření. To se dosud nestalo. „My jsme čekali na novelu české legislativy, na silniční zákon, který nově ustanovil takzvané sdílené zóny,“ reaguje náměstek primátorky Lubomír Bureš.
Sdílená zóna je určena pro všechny účastníky silničního provozu. „Jsou tam automobily, cyklisté, chodci, lidé s kočárkem, starší lidé. Všichni se pohybují v jednom dopravním prostoru a je tam omezena rychlost na 20 kilometrů v hodině,“ vysvětluje náměstek.
Radní podle něj návrh představili komisi pro rozvoj metropolitní oblasti i dopravní komisi. „S tímto návrhem organizace dopravy se ztotožnily všechny politické kluby v zastupitelstvu,“ dodává.
Aktivista Michal Hořejší kritizuje, že radnice o problematice příliš nemluví. „Způsob, kterým sděluje, co plánuje, je takový záhadný, skrytý. My bychom byli rádi, kdybychom na tom procesu mohli nějak participovat. Opravdu si myslím, že takto závažná věc by se neměla řešit někde za zavřenými dveřmi. To je tak naléhavé, že to vyžaduje zapojení větší části společnosti,“ komentuje.
Čtěte také
„Proto jsme také založili ty iniciativy, abychom mohli do debaty vstoupit. Já určitě nejsem nepřítelem sdílených zón, ale myslím si, že to je věc, která by se měla řešit až v druhém kroku. Na prvním místě je, jak z města vyvést tranzitní dopravu. Toho bych se držel,“ doplňuje.
Například Český Krumlov omezil vjezd do centra města už v roce 2019, město Tábor chce aktuálně častěji uzavírat část Žižkova náměstí. Podle náměstka Lubomíra Bureše se ale dopravní situace v obou městech velmi liší od Českých Budějovic.
Michal Hořejší se domnívá, že krajské město by se mohlo při zavádění opatření na zklidnění dopravy v centru v první řadě inspirovat samo sebou. „To znamená vrátit se k opatření, které tady už bylo, respektive rozpracovat ho tak, aby bylo udržitelné. Dále bych využil analogie z blízkých měst, například Lince,“ uzavírá.
Celý pořad Přímá řeč, který se věnuje otázce zklidnění dopravy v centru Českých Budějovic, si poslechněte online. Připravil Matěj Vodička.
Související
-
Po obchvatu Českých Budějovic se minimálně první rok bude jezdit zadarmo. Ministerstvo ustoupilo
Minimálně rok budou řidiči po dálničním obchvatu Českých Budějovic jezdit zadarmo. Ministerstvo dopravy vyslyšelo požadavky Jihočeského kraje a od zpoplatnění ustoupilo.
-
České Budějovice jako jediné krajské město nemají svého architekta. Podle odborníků je to chyba
Už téměř tři roky jsou České Budějovice bez městského architekta. Podle některých odborníků je přitom takový post pro město se skoro sto tisíci obyvateli zásadní.
-
Budějovickým strážníkům se vždy přezdívalo „botičkáři“. Ošklivou nálepku už nechceme, říká náměstek
Šli jsme na směnu s hlídkou městské policie v Českých Budějovicích. Co obnáší práce strážníků? Jaké problémy nejčastěji řeší? A jak vidí jejich budoucnost vedení města?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka