Ženy na sedadle spolujezdce jsou velice žádané. Každé kilo totiž hraje v závodě roli, říká pořadatel rallye
Velký koníček se proměnil v koně, zaměstnání i životní poslání. Pavel Kacerovský propadl automobilovým závodům rallye. Již několik let je hlavním organizátorem Rallye Český Krumlov. Tato jihočeská soutěž se letos uskuteční popadesáté, vozy vyjedou na trať v pátek 19. května z českokrumlovského náměstí.
Pavel Kacerovský se kolem rallye pohybuje od dětství. Už jako malý kluk objížděl s rodiči soutěže po celé republice. „Nejprve jsem chodil se svým tatínkem pomáhat pořadatelům na seznamovací jízdy, zapisovali jsme průjezdy,“ vzpomíná na dobu, kdy mu bylo jedenáct let.
Později se posadil do závodního auta. Jako navigátor absolvoval pět sezón, startoval asi padesátkrát. Od roku 2012 se soutěží neúčastní, ale pořádá je. Jak sám říká, organizace rallye je jeho zaměstnáním a zároveň posláním.
Rallye Český Krumlov vnímá jako výjimečný závod. „Už podle ohlasů jezdců a fanoušků je českokrumlovská rallye ojedinělá. Je speciální prostředím jižních Čech, kde se jede, je jiná než ostatní soutěže a i díky kulise Českého Krumlova se sem všichni rádi vrací,“ říká Pavel Kacerovský.
Na tratích rallye se v současnosti nejčastěji objevují Škodovky, následují značky jako Peugeot, Opel nebo Porsche. Mnohem pestřejší je podle Pavla Kacerovského přehlídka historických vozidel, které jedou soutěž také a mají svou samostatnou klasifikaci. „Jsou to auta mnohdy zajímavější než ta současná. I fanoušci, kteří už něco zažili, totiž rádi zavzpomínají na roky minulé,“ komentuje pořadatel.
Čtěte také
Rallye není levným sportem ani koníčkem. „Souvisí to s technikou, opotřebením dílů. Ať už jde o motor, převodovku, všechny díly potřebují nějaké repase a po určitém počtu kilometrů v závodním režimu je musíte provést, jinak by auto nevydrželo další provoz,“ potvrzuje Pavel Kacerovský.
„Pokud pojedete autem, které je sériové, vyjde vás účast v soutěži na desítky tisíc korun včetně startovného. Když ale budete mít auto, se kterým chcete absolutně vyhrát, tak už start na soutěži typu Rallye Český Krumlov stojí řádově několik set tisíc korun,“ dodává.
Rallye jezdí také ženy. „Není jich sice mnoho, ale disciplína je tomu otevřená. Máme několik ženských posádek. Častěji se objevují na sedadle spolujezdce, tam jsou velmi žádané zejména díky své váze, protože každé kilo hraje v rychlosti vozidla roli. Nutno ale říct, že holky jsou šikovné a nejezdí jenom kvůli své váze, ale i schopnostem,“ uvádí Pavel Kacerovský.
Celý rozhovor s pořadatelem Rallye Český Krumlov Pavlem Kacerovským si poslechněte online.
Související
-
Kapkovitá nádrž a typická červená barva vždycky vzbudí pozornost. Jawa je vášeň, říká ředitel firmy
Jednou z nejznámějších průmyslových značek českého původu je bezesporu Jawa. Motocykly nesoucí toto jméno nacházely kupce po celém světě a patřily ke světové špičce.
-
Když se navigátor splete o 200 metrů, zabijeme se. To je holá realita Dakaru, říká Martin Macík
Patří mezi nejmladší piloty Rallye Dakar. Ve svých 30 letech má Martin Macík za sebou sedm startů. Když se v kamionu vydá na trať ještě třikrát, zařadí se mezi legendy.
-
Hodně bych se styděl, kdybych provedl na silnici něco nepředloženého, usmívá se Václav Kovář
Jako malý kluk se málem utopil. Pak někdy slýchal, že zůstal na světě z nějakého důvodu. Své poslání našel Václav Kovář jako učitel autoškoly a později koordinátor Besipu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.