Hodně bych se styděl, kdybych provedl na silnici něco nepředloženého, usmívá se dopravní expert Václav Kovář

1. říjen 2022

Jako malý kluk spadl do rybníka a chybělo jen velmi málo, aby se utopil. Později pak někdy slýchal, že zůstal na světě z nějakého důvodu, že ho lidé potřebují. Své poslání našel Václav Kovář jako učitel autoškoly a později krajský koordinátor Besipu, tedy oddělení ministerstva dopravy, které se snaží zajišťovat bezpečnost provozu na silnicích.

Náplní práce koordinátora Besipu je prevence nehodovosti. „Víme, že nehodovost spočívá ve třech faktorech – účastník silničního provozu, komunikace a vozidlo. Nejvyšší procento zavinění nehod připadá na účastníky, a proto na ně cílíme. Začínáme s dopravní výchovou už v předškolním věku v mateřských školách a spolupracujeme i s dalšími subjekty,“ vysvětluje Václav Kovář.

„Já si myslím, že když budu lidem vykládat ty věci tak, aby je pochopili, je to krůček k tomu, aby více dodržovali základní pravidla chování na silnici. A tím můžeme uchránit lidské životy, dostaneme se do situace, kdy bude míň dopravních nehod. Prostě mám pocit, že bych měl ještě pro společnost něco udělat,“ dodává.

Pro ministerstvo dopravy začal Václav Kovář pracovat v roce 2009. „Dostal jsem se k Besipu v podstatě díky tomu, že jsem po roce 2000 začal učit v autoškole, což byla práce, kterou vykonávalo několik mých spolužáků ze zemědělské školy. Celý život jsem hodně řídil, jezdil jsem různými vozidly, pracoval jsem třeba u správy a údržby silnic, takže jsem vcelku věděl, co se na silnici děje. A měl jsem pocit, že výukou v autoškole můžu něco změnit. To pro mě bylo dost přitažlivé,“ vzpomíná.

Čtěte také

Přiznává ale, že přišlo i rozčarování. „Pak mě trochu mrzelo, když jsem viděl, že to, co lidi učím v autoškole, se na silnici příliš neobjevuje. Že lidé, kteří se naučili chovat slušným způsobem a respektovat všechna pravidla, se nakonec podřídili společnosti a některé povinnosti opomíjeli,“ komentuje.

Řidičský průkaz má Václav Kovář, jak sám říká, na úplně všechno kromě lodí a letadel. S různými vozidly i aktivně hodně jezdil. „Studoval jsem střední zemědělskou školu, kde bylo řízení motorových vozidel jedním z předmětů. Už v druhém ročníku jsem získal řidičský průkaz na traktor a pak se jenom rozšiřovaly další a další skupiny,“ líčí.

Na otázku, jestli jezdí velice dobře, odpovídá, že neví, ale rozhodně prý jezdí podle zákonných ustanovení a zásad bezpečné jízdy. „Když se dostanu někam, kde není přehledno, snížím rychlost, každou situaci si řádně promyslím. Já bych se asi hodně styděl, kdybych provedl něco nepředloženého. I když samozřejmě někdy člověk chybičku udělá. Není člověk, který by žil bez chyby,“ doplňuje.

Celý rozhovor s dopravním expertem, jihočeským koordinátorem Besipu Václavem Kovářem si poslechněte v cyklu Jihočeši online.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.