Svítila na bojiště a oslňovala nepřátelské stíhače. Po válce se z Pragy stal hasičský vůz
Už 101 let je automobilu, o který se starají profesionální hasiči v Českých Budějovicích. S Pragou, která byla vyrobena v roce 1915 pro potřeby rakousko-uherské armády, se pak pravidelně chlubí například na oblíbené Veteran Rallye Křivonoska.
„Vůz byl vyroben pro válečné účely jako reflektorový nosič, to znamená, že měl ohromné dynamo a reflektor. Ten sloužil k osvětlování válečných bojišť a také třeba k oslňování nepřátelských stíhačů, což je dneska takové úsměvné,“ vysvětluje Jiří Hrnčíř
Po skončení první světové války se automobil vrátil zpět do pražské továrny, která armádní vozy upravovala a přidělávala k nim různé nástavby podle potřeby. Tak se v roce 1926 z Pragy stal hasičský vůz.
Dodnes má kola s průměrem 91 centimetrů, celopryžová loukoťová, s dutými špicemi, jaké dnes již nikdo nedokáže vyrobit. Nechybí zvonek a trubka, aby hasiči mohli náležitě ohlašovat svůj příjezd.
Automobil má karbidové osvětlení, které bylo předchůdcem elektrické výbavy. „Pracuje na chemickém principu - karbidové vápno v reakci s vodou vyrábí acetylen. Na autě je žlutá bedýnka, karbidový vyvíječ, ve kterém musel řidič navolit správně poměr vody, která se přimíchávala k vápnu. Ve vyvíječi vznikal plyn a ten se trubičkami vedl ke světlům. Tam ho pak řidič musel zapálit,“ popisuje Jiří Hrnčíř.
Osádku tvořili řidič, který zároveň obsluhoval čerpadlo, velitel, trubač a pak další hasiči, z nichž jeden musel plnit roli předběžce. Tento muž skutečně běžel s halapartnou před vozidlem. „Provoz byl tenkrát sice řídký, ale po cestách se pohybovala koňská spřežení, děti, bicykly, takže je musel vlastně rozhánět a umožnit požárnímu vozidlu průjezd,“ říká Jiří Hrnčíř.
Předběžce mají českobudějovičtí hasiči i nyní, když s historickým vozem vyrazí na veteran rallye. Nechybí jim ani dobové uniformy. Zájemci si je společně s Pragou budou moci prohlédnout již 27. května na náplavce v Českých Budějovicích, kde profesionální sbor oslaví 150. výročí od založení.
Hasiči dále předvedou, jak vypadá záchrana topících se osob z řeky, záchrana osob z prostoru zasaženého nebezpečnou látkou, požární sport, požární útok, hašení požáru auta a podobně.
Související
-
První veteránskou rallye jel ve Fiatu z roku 1922. Dnes už vůz nemá, připadl jeho bývalé ženě
Unikátní bugatka z roku 1911 byla řadu let k vidění v Českých Budějovicích. Vlastnil ji sběratel František Ernest, který o vozu také mluví v archivní rozhlasové nahrávce.
-
Požár Jindřichova Hradce v roce 1801 zničil 318 domů a tři kostely. Zahynulo 30 lidí
19. květen 1801 je zapsán v historii Jindřichova Hradce přímo ohnivým písmem. Ráno při výročním trhu si dělníci všimli, že z budovy na náměstí vystupuje neobyčejný kouř.
-
Na rallye veteránů South Bohemia Classic se objevují stále starší vozy
Jihočeským krajem prosvištěla rallye South Bohemia Classic. Motor už hraje Chance ligu. Krajský přebor fotbalistů má za sebou páté kolo. To vše ve Sportovních ozvěnách.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.