Stres spojený s profesí řidiče vozu zimní údržby řada lidí neunese a v práci končí

Zimní údržba silnic, radlice, prohrnování sněhu, závěje, sníh, zima, doprava, nesjízdnost, sypač. Ilustrační foto
Zimní údržba silnic, radlice, prohrnování sněhu, závěje, sníh, zima, doprava, nesjízdnost, sypač. Ilustrační foto

Na horách už první sníh napadl na začátku října, objevil se na hřebenech Krkonoš a Jeseníků. V uplynulých dnech první sněhovou pokrývku zaznamenali také na Šumavě. Tento týden meteorologové vydali varování před prvním sněhem i v nižších polohách.

Sněžit má hlavně v Jihočeském kraji. Řidiči by proto měli mít přezuto na zimní pneumatiky a zvýšit pozornost, silničáři drží pohotovost.

Pokud se na silnici objeví náledí nebo sníh, posypové vozy s radlicemi musí do terénu vyrazit do půl hodiny od nahlášení. „Naši lidé, kteří řídí silniční údržbová vozidla, řídí s vědomím, že jsou v běžném silničním vozidle. To není žádný tank, žádné speciální vozidlo a oni musí vyjet ve chvíli, kdy nevyjedou jiní, není to jednoduché,“ popisuje ředitelka táborské Správy a údržby silnic Radka Pavlíková.

Mnoho lidí podle ní stres spojený s profesí řidiče vozu zimní údržby silnic neunese a v práci končí. „Opravdu je to velká zodpovědnost. Zkuste si představit, že sedíte ve vozidle, které stojí čtyři miliony, máte naloženo pět nebo osm tun posypu a musíte projíždět úseky, kde je napadaný sníh, kde je náledí, ošetřujete jako první. Stres je poměrně významná složka jejich výkonu,“ připomíná Radka Pavlíková.

Jihočeští silničáři letos poprvé nasadí na údržbu silnic deset vozů Tatra Phoenix s pohonem 4x4, které koupili za 42 milionů korun od kopřivnické automobilky. Na zimu mají připraveno přes 90 tisíc tun posypového materiálu za 93 milionů korun.

Mezi nejnáročnější patří údržba silnic na Prachaticku a v okolí Lipna, problémy se také často objevují v oblasti České Kanady nebo ve vyšších polohách Táborska. „To znamená třeba Jistebnicko, Vožicko, okolí Borotína a podobně, kde se počasí už trochu blíží tomu horskému,“ dodává Radka Pavlíková.

Jihočeští silničáři mají na starost dvě stovky tras. Údržbu posílí v části bývalé silnice I/3 u Ševětína, vedle které vede budovaná dálnice D3. Právě tam se totiž při problémech na dálnici přesouvá veškerá doprava.

Spustit audio

Související