Budějovické náměstí zaplněné do výšky 2,5 metru. Tolik soli v zimě padne na jihočeské silnice

Sypač, Správa a údržba silnic jihočeského kraje, radlice, zima, silničáři

Na začátku listopadu oficiálně začíná sezóna silničářům. Od této chvíle má jihočeská Správa a údržba silnic v pohotovosti 188 sypačů a ve skladech připraveno přes 33 tisíc tun soli a asi 60 tisíc tun štěrku.

Skutečný nápor přišel v této sezóně s prvním týdnem roku 2019. „Za celý listopad a prosinec se prosypalo zhruba tolik jako za první týden roku 2019,“ potvrzuje Petr Brom, ředitel českobudějovického závodu Správy a údržby silnic.

Jedním z řidičů je Pavel Šulek. Se sypačem jezdí například do kopců nad Budějovice, směr Hlincová Hra, Dubičné a Třebotovice. „Když opravdu sněží, tak auta jezdí nepřetržitě a za dvanáctihodinovou směnu ten úsek objedeme také čtyřikrát,“ popisuje.

Mrzí nás, že si nás lidé dobírají

Vnímání řidičů a vtipy o cestářích ho moc netěší. „Vadí nám v tom případě, kdy je opravdu spad sněhu a jezdíme nepřetržitě. Už jsme také unavení a pak nás mrzí, že si nás lidé takhle dobírají a neváží si toho, co děláme,“ říká.

Řidič sypače Pavel Šulek

Při vytrvalém sněžení je přitom podle něj silnice už za půl hodiny znovu zapadaná. „Než objedeme celý úsek, tak tam, kde jsme začínali, už to zase vypadá, jako kdybychom tam nebyli,“ dodává.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje udržuje 6200 kilometrů komunikací. „Nemůžeme být se spadem první vločky hned na všech místech. Silnice mají určité priority, snažíme se dělat maximum, děláme i preventivní posypy, vyjíždíme dřív, než nám ukládá zákonem,“ připomíná ředitel Jan Štícha.

„Přesto se může stát, že někde ta údržba není z pohledu veřejnosti úplně taková, jakou by si představovali. Nicméně je třeba si uvědomit, že my pouze zmírňujeme následky zimy, zajišťujeme sjízdnost, ale neznamená to, že každá silnice musí být černá,“ doplňuje.

Sypač, Správa a údržba silnic jihočeského kraje, radlice, zima, silničáři

Na některých silnicích, například v národním parku, navíc silničáři nesmí solit. Na těchto místech mohou pouze používat pluh a udržovat silnici inertním posypem.

Pro představu o tom, kolik materiálu musí rozvést cestáři, si můžeme představit českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. zaplněné do dvou a půlmetrové výšky. To je množství soli, které ročně rozmetají po jihočeských silnicích. A štěrk čili inertní posyp by zaplnil náměstí do výšky tři a půl metru.

S policisty ve službě: Řidič, který překročil rychlost o víc než 20 km/h, už bez pokuty neodjede

Policejní dopravní hlídky používají služební vozidla s radarem. Ten zaznamenává rychlost ostatních automobilů, přestupky se také natáčí na videokameru

Prakticky každý den měří dopravní hlídky na jihočeských silnicích rychlost vozidel. Policisté působí například na silnici E55 mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm. Jezdí zde služebním autem s radarem, do kterého k nim přisedl redaktor Českého rozhlasu Zdeněk Zajíček.

Na zimní údržbu je vyčleněno 630 zaměstnanců. K dispozici mají 188 nákladních vozidel a desítky strojů na pomocné prohrnování, jako jsou traktory s radlicemi a nakladače. „Pokud bude intenzivně sněžit a veškerá technika bude zapojená do činnosti, tak náklad činí zhruba dva miliony korun denně,“ uvádí Jan Štícha.

Za jednu z nejnáročnějších sezón označuje zimu 2012/13. „Tehdy celkový finanční objem činil 330 milionů korun, zatímco následující zima byla poloviční a přišla na 153 milionů. V sezóně 2012/13 jsme spotřebovali 36 tisíc tun soli, ale standardně to bývá 23 až 27 tun,“ uzavírá Jan Štícha.

Spustit audio

Související