Silničáři na Jindřichohradecku instalují takzvané zásněžky

Silničáři na Jindřichohradecku instalují takzvané zásněžky, které brání tvorbě sněhových jazyků

Čtyři kilometry a 600 metrů zásněžek bude letos v zimě bránit tvorbě sněhových jazyků na Jindřichohradecku. Více než polovinu nainstalují silničáři kolem cest druhých a třetích tříd na Dačicku.

S osazováním zásněžek letos začali později než v předchozích letech. Důvodem je pozdní sklizeň plodin na polích.

„Řekl bych, že teď je ideální doba, protože jak to trochu zamrzlo a není to oraniště, tak kůly i líp drží,“ komentuje vedoucí cestmistrovství Dačice Roman Pátek na poli s řepkou, na kterém už leží několik centimetrů sněhu.

Pracují tu čtyři muži v oranžovém reflexním oblečení. „Předklepávají speciální železnou tyčkou, aby mohli zarazit do zamrzlé země dřevěný kůl,“ popisuje Roman Pátek. Na dřevěné kůly potom pomocí elektrikářských pásek připevní oranžovou plastovou síť.

„Je ještě několik typů dřevěných zásněžek, ale myslím, že tyhle plastové jsou vzhledem k údržbě, pracnosti a uskladnění možná nejjednodušším řešením,“ dodává Roman Pátek.

Úseky, na kterých silničáři zásněžky postaví, vybírají řidiči sypačů a pluhů podle vlastních zkušeností s tím, kde se jazyky nejčastěji tvoří. Zásněžky se staví 20 až 25 metrů od silnice. „Každou zimu musíme mít podepsanou dohodu s majitelem pozemku nebo nájemcem,“ připomíná vedoucí cestmistrovství.

Česko zasypal sníh. Podle šumavských silničářů to zatím byl jen mírný poprašek

Sypač, radlice, sníh, zimní údržba, kalamita

Silničáři na Prachaticku mají na zimu připravené tisíce tun soli. V nejvyšších polohách na území Chráněné krajinné oblasti a Národního parku Šumava ji ale na silnice sypat nesmí. Tam odklízejí sníh radlicí a silnice sypou drtí.

Kromě zásněžek silničáři před zimou kolem cest dávají i takzvané sněžné tyče, které mají v závějích pomoci řidičům pluhu s orientací. I tady ty klasické dřevěné nahrazují moderní plastové.

Údržbu silnic a výjezdy sypačů a pluhů řídí dispečeři. Kromě předpovědi počasí a kamer jim pomáhají tepelná čidla ve vozovkách, na Jindřichohradecku jsou na čtyřech místech.

Spustit audio

Související