Šmejdi změnili praktiky. Pozor na internetové obchody a na to, s čím souhlasíte po telefonu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Seniorka, telefon, platební karta, šmejdi, podvod po telefonu, platba, podvodníci, nákup po telefonu. Ilustrační foto

Dřív lákali seniory na výlety spojené s nabídkou zboží. Dnes už se s předváděcími akcemi Česká obchodní inspekce prakticky nesetkává. Rozhodně to ale neznamená, že by takzvaní šmejdi zmizeli ze scény.

„Výrazná změna zákona o ochraně spotřebitele vedla k tomu, že je mnohem složitější uspořádat předváděcí akci, ale začali používat jiné praktiky,“ upozorňuje Martina Střihavková, ředitelka inspektorátu pro Jihočeský kraj a Vysočinu České obchodní inspekce.

Podvodníci, pro něž se vžil název šmejdi, se podle ní začali zaměřovat na smlouvy o dodávkách energií a stali se z nich zprostředkovatelé energetických aukcí. A opět cílí hlavně na seniory.

Nejčastěji je osloví po telefonu. „Nabídnou jim, že pro ně vyberou nejvýhodnějšího dodavatele energie. Spotřebitel to odsouhlasí a neuvědomí si, že už takto po telefonu může být uzavřená smlouva, aniž by cokoli podepsal,“ popisuje Martina Střihavková.

„Mnohdy starší lidé hůř slyší, neví, co odsouhlasují, neví, na co se volající ptá. Samozřejmě scénář hovoru je natolik propracovaný, že dovede spotřebitele postupnými kroky k tomu, že opravdu smlouvu odsouhlasí,“ varuje.

Nereagují a propásnou lhůtu

Podle zákona musí pak spotřebiteli přijít smlouva ještě v písemné podobě, ale mnozí jí nevěnují pozornost. „Řeknou si, že přece nic nepodepsali, neví, proč by měli reagovat, a nechají takhle uplynout i čtrnáctidenní lhůtu, kterou dává zákon proto, aby od takto uzavřené smlouvy odstoupili,“ vypráví Martina Střihavková.

Pokud už se do takové situace dostaneme, je potřeba být aktivní. „Nenechat to být. Pokud nechci, aby smlouva dál platila, je důležité poradit se v rodině nebo využít i nějaké poradny, neziskové organizace, případně je možné kontaktovat linku České obchodní inspekce,“ doporučuje.

Další rizika s sebou nese nákup na internetu. Neopatrný spotřebitel může naletět podvodnému eshopu. Vždy je proto dobré zkontrolovat alespoň základní údaje. „Podívejte se, zda prodávající má veřejnou identitu, má uvedený svůj název, sídlo, kontakty. Varováním by měl být strojový překlad do češtiny, chybějící obchodní podmínky i velmi nízké ceny,“ radí Martina Střihavková.

Policisté se eshopy zabývají v případě, že dojde k podvodu. „To znamená, že pošlete peníze a zboží vůbec nepřijde, nebo je v balíčku místo nového telefonu třeba cihla. Někdy se jedná o podvodnou stránku, která se vydává za nějakou renomovanou značku, odpovídá i grafika té stránky, to jsou věci ze zahraničí, které se už obtížně odhalují. Opatrnost je na místě u obchodů, které vyžadují pouze platbu předem,“ uvádí jihočeský policejní mluvčí Jiří Matzner.

Mnoho podvodníků ale také stále zkouší vytipované oběti, především seniory, oklamat při přímém kontaktu. Pravidelně se podle Jiřího Matznera vrací legenda, které policisté říkají vnuk.

„Podvodník zavolá a vydává se za vnuka nebo vnučku. Během několika minut seniora přesvědčí, že skutečně volá pravý příbuzný, který má nějaký problém. Většinou se jedná o smyšlenou dopravní nehodu, přičemž rychle potřebuje peníze v hotovosti a zrovna někde poblíž je známý, kterému dědeček může ty peníze dát. A senioři na to slyší. Přestože jim u dveří zazvoní úplně cizí člověk, oni mu peníze dají. Výjimkou není, že se jedná o desítky tisíc,“ vypráví Jiří Matzner.

Policistům se pak senioři, kteří se nechali takto oklamat, ozývají často až po delší době. „Většinou se trochu stydí, trvá, než se někomu svěří, ale pro nás je to velký problém, protože pak už těžko hledáme svědky. Pak je ale i druhá skupina, akčnější senioři, kteří volají, že se je někdo pokusil napálit, ale oni na to neskočili. Těmto děkujeme a chceme, aby tuhle svojí dobrou reakci šířili mezi vrstevníky,“ dodává Jiří Matzner.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související