Obloukový most v Hořepníku z roku 1912 je jednou z vůbec nejstarších železobetonových staveb

Největší audioportál na českém internetu

Obloukový železobetonový most v Hořepníku | Foto: Irena Šarounová, Český rozhlas

Most v Hořepníku

Cesta z Hořepníku do Bořetic na Pelhřimovsku musí překonat tok řeky Trnavy. V dávných dobách vedla po mostě dřevěném, později železném, který byl v květnu 1911 zničen povodní. O rok později jej nahradil most zbrusu nový, 25 metrů dlouhý a bezmála 6 metrů široký, realizovaný stavební firmou humpoleckého rodáka Karla Skorkovského.

Na výstavbu byl použit železobeton, který se jako stavební materiál začal tehdy u nás pozvolna uplatňovat. Projekt vytvořil stavební inženýr Stanislav Bechyně, jemuž tehdy bylo pouhých 24 let. Stal se průkopníkem v užívání železobetonu a ve třicátých letech vyvinul speciální recepturu na stavbu československého pohraničního opevnění. V Hořepníku je po něm pojmenováno hlavní náměstí.

Hořepnický obloukový most představuje významnou památku hodnotnou svou architekturou, estetikou i technickým provedením. Je možná vůbec nejstarším železobetonovým mostem na našem území a ve střední Evropě vůbec.

Velmi podobné mosty, ale o pár let mladší, se klenou přes Malši mezi Besednicí a Pořešínem, přes Teplou Vltavu v Horní Vltavici a přes Černovický potok v Soběslavi.

Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Jiří Cukr.

autor: Zdeněk Zajíček | zdroj: Český rozhlas

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.