Martina Adlerová: Nekorektnost češtiny

4. červen 2025

Přípona je ta část slova, která se připíná za kořen a slouží mimo jiné k upřesnění významu. Tohle ví každý. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, jak přípony ovlivňují náš život? Jak nás determinují?

Určitě je rozdíl v tom, jestli spadáme do kategorie ič, nebo spíš ce…

Jsem bavič, topič, krmič a lupič, nebo spíš žalobce, obhájce a soudce…?

A co takový ér? Hoteliér, hazardér, sommeliér, kaskadér, krupiér, rentiér… Nebo ec: kanec, trestanec a pitomec.

Tak mě napadá, podívat se z tohoto pohledu na profese a aktivity spojené s rozhlasem. 

Hlasatel je ve stejné skupině jako spisovatel, ředitel, obdivovatel a myslitel.

Posluchač jako střihač, metač, lapač a udavač.

Moderátor se skloňuje jako autor, diktátor, novátor a uzurpátor.

A zvukař je podle přípony totéž co kuchař, bachař, srdcař, pivař, komisař a žabař.

Velmi zajímavé je to s přechylováním, to znamená s tvořením ženských variant. Některá slova prostě ženskou variantu nemají, ať si feministky říkají, co chtějí. Čeština není příliš korektní jazyk a na politické zájmy zvysoka kašle.

Co třeba chirurg. Možná existuje paní doktorka chirurgyně. Nebo snad chiruržka?

Slovo pisálek nemá ženskou variantu. Snad by se dalo použít paní pisálková, ale to je pořád manželka pisálka, nikoliv aktérka sama. Mimochodem, slovo aktérka zní taky hrozně. Jako nějaká nášivka na trenýrky. Zabiják a impotent také nemá ženskou variantu, naštěstí.

A zcela pozitivní slovo čtenář je podle přípony ve stejné kategorii jako hvězdář, ale i popelář, bankrotář a lhář.

No, a pak si má člověk vybrat.

autor: Martina Adlerová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.