Kokos pomůže s hubnutím, olej skvěle chrání pleť a voda omlazuje. Připravte si také kokosové mléko

Kokos

Kokosový ořech, který je ve skutečnosti největším semenem, se v poslední době těší nové vlně zájmu. Do zapomnění upadal po druhé světové válce, která přinesla oblibu margarínů a hydrogenovaných tuků. Ty se mylně považovaly za zdravější.

Kokos totiž patří mezi zdroje nasycených tuků, ale ani jeho každodenní konzumace u ostrovních populací nezanechává žádné následky v podobě diabetu, metabolického syndromu, rakoviny nebo srdečních onemocnění. Právě naopak. Jedna taková populace patří do takzvaných modrých zón, míst, kde žije nejvíce zdravých a dlouhověkých lidí a choroby sužující civilizovaný svět byste tam marně hledali.

Kyselina laurová, která je v kokosu hojně obsažena, je také jednou ze složek mateřského mléka. Pomáhá předcházet vysokému tlaku a nezdravým poměrům cholesterolu. Tuky obsažené v kokosu patří mezi mastné kyseliny se středním řetězcem. Studie ukázaly, že dietní strava založená ve velké míře právě na konzumaci těchto látek podporovala výkonnost metabolismu, zvyšovala energii, snižovala spotřebu jídla, redukovala tělesnou hmotnost a snižovala množství tukové tkáně.

Mastné kyseliny se středním řetězcem vyvolávají pocit zasycenosti, který trvá delší dobu, což vede ke snížení kalorického příjmu. V játrech vytváří příznivě působící látky, které mají silný tlumící efekt na apetit. Lidé tak díky kokosu mohou snadněji zhubnout.

Kokosový olej chrání před viry, bakteriemi, infekcí, potlačuje vznik nádorů, potíží s mozkovými funkcemi, štítnou žlázou a srdcem. Chrání pleť a působí i jako přirozená ochrana proti slunečnímu záření. Ostrované mají velmi hebkou a jemnou pleť, ačkoli ji denně vystavují slunečním paprskům.

Kokosový olej vyzkoušejte jako skvělý tělový krém a rozhodně jím nahraďte všechny průmyslově vyráběné ztužené tuky na pečení. Je sice dražší, ale nebudete se muset obávat o své zdraví. Vaření s kokosovým olejem je nenáročné, snáší vysoké teploty a nepřepaluje se. Kokos velmi příznivě působí také na trávicí systém a střeva a studie prokázaly protiplísňový efekt.

Kokosová masa, z níž se vyrábí kokosové mléko, je velmi bohatá na draslík, měď a mangan. Mangan pomáhá metabolismu tuků a bílkovin a je zásadní pro podporu imunitního a nervového systému. Reguluje také krevní cukr.

Kokos mléko drink tropický

I kokosové mléko má antibakteriální, antimykotické a antivirové účinky, čímž podporuje imunitní systém. U národů, které konzumují kokosové mléko, je jen nízký výskyt srdečních chorob. Mléko navíc obsahuje železo, selen, sodík, hořčík, vápník, protein, draslík a vitaminy.

V neposlední řadě vyzkoušejte kokosovou vodu. Tvrdí se, že má vysoký omlazující účinek. Patří mezi sterilní tekutiny s vynikající rovnováhou elektrolytů. Za válečných dob se dokonce používala jako nitrožilní roztok pro zraněné vojáky.

Pro vaši omlazující kúru tedy příště místo do drogerie spěchejte do oddělení ovoce a zeleniny. Věřte mi, moje životní zkušenost říká, že krásná pleť se vyživuje zvnitřku, tedy kvalitní výživou. Správná strava toho zmůže víc, než ten nejdražší kosmetický krém.

Domácí kokosové mléko

Suroviny:
2 hnědé kokosy
4 šálky horké vody

Nejprve ostrým předmětem proražte jedno z oček na kokosu a do misky vylejte kokosovou vodu. Kokos rozpulte. Pomozte si kladivem, pilkou nebo ho jednoduše dejte na půl hodiny péct do trouby na 200°C. Obal zkřehne a půjde mnohem snadněji otevřít.

Vyjměte kokosovou dužinu a vložte ji do mixéru. Přidejte čtyři šálky vody. Mixujte do jemné hustoty mléka. Směs přendejte nad mísou do plátna. Plátno uzavřete a silou vymačkejte tekutinu. Uložte do ledničky.

Domácím kokosovým mlékem nahraďte běžné mléko. Přidávejte do kávy, čaje, smoothie, uvařte kakao, používejte při pečení.


Lahodné kokosové sušenky

Suroviny:
půl šálku kokosové mouky (jemně mletého kokosu)
třetina šálku peciček z hořké čokolády
špetka soli
2 celá vejce
čtvrt šálku kokosového oleje
čtvrt šálku medu nebo několik kapek stévie
1 čajová lžička vanilkového extraktu
1 chemicky neošetřený citron
špetka jedlé sody

Kokos, kokosové sušenky

Olej smíchejte s medem nebo stévií, vajíčkem, vanilkovým extraktem, šťávou a kůrou z citronu. Přidejte kokosovou mouku s jedlou sodou a špetkou soli, vmíchejte pecičky z hořké čokolády.

Množství citronové šťávy můžete regulovat podle hustoty směsi. Obecně kokosová mouka hodně saje tekutinu. Pečte asi 20 minut na 180°C do mírného zezlátnutí povrchu.


Jahody s avokádovým čoko krémem a kokosovou šlehačkou

Suroviny:
jahody
zralé avokádo
kvalitní kakaový prášek
1 lžíce medu (nebo jiného přirozeného sladidla - stévie, datlový sirup, agáve, palmový cukr)
plechovka bio kokosového mléka
vanilkový extrakt
drcená konopná semínka na posypání

Jahody omyjeme, rozkrájíme a dáme do mističky. Na přípravu čokoládového krému vydlabeme zralou dužinu avokáda a vložíme do mixéru. Přidáme jednu lžičku vanilkového extraktu a lžíci medu. Posypeme kakaem (asi 2 až 3 lžíce). Mixujeme do hladka. Méně zralá avokáda se mohou hůře mixovat, pak si pomůžeme trochou kokosového mléka.

Na kokosovou šlehačku potřebujeme kokosovou dužinu, kterou najdeme v plechovce mléka bez siřičitanů a emulgátorů. Vložíme do mixéru a opatrně přiléváme po troškách kokosovou vodu. Průběžně mixujeme. Za použití malého množství vody z plechovky se vytvoří napěněná kokosová šlehačka. Pokud použijeme vody více, vytváříme mléko.

Spustit audio

Související