Jiří Březina starší: Šachy

20. červenec 2021

Když se řekne šachy, automaticky si vzpomenu na základní školu. Autobus nás dojížďáky vyklopil v sousední vesnici dlouho před začátkem vyučování a možnosti naší dvoutřídní školy si nesmíte idealizovat.

O nějakých družinách nebo klubovnách se nám ani nezdálo. Mohli jsme, anebo spíš museli na první vyučovací hodinu čekat ve třídě a veškerý komfort spočíval v tom, že nám tam v zimě školník zatopil.

Ten čas se dal trávit různě a populární bylo například psaní úkolů. Právě tehdy jsem pochopil, že domácí úkol nemusí být nezbytně napsán doma. Zbylé možnosti zahrnovaly Člověče, nezlob se, dámu a šachy. Ty mě přitáhly nejvíc, zejména když jsem konečně pochopil, jak se táhne koněm.

Úplně jsme tomu propadli. Určitě už nikdy neodehraju tolik šachových partií jako na základce. Školní rok byl jeden dlouhý šachový turnaj. Vedli jsme si záznamy, sestavovali žebříčky a domlouvali odvety. Dokonce jsem se už v deseti letech začal pídit po šachové literatuře a přehrával si slavné partie.

Vypadalo to, že mě šachy dostaly na celý život. Ale dopadlo to jinak. Na druhý stupeň jsem přešel na jinou školu. I tam sice zbýval mezi autobusem a vyučováním nějaký čas. Jenže tahle škola nám na čekání místo šachovnic nabídla pingpongové stoly. Učili jsme se podávat a smečovat s falší, stali se z nás odborníci na potahy pálek a sháněli jsme nesmrtelné míčky značky Panda.

Od té doby k šachům sedám jen zřídka. Nemám cvik a nejsem dobrý hráč, ale mám k té hře respekt pro její objektivitu a hloubku.

A kdykoli mám táhnout koněm, vidím naši třídu, za okny mrzne a v rohu hučí velká kamna.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.